search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
Original Title
Generalisierbarkeit und Zuverlässigkeit von Direkten Verhaltensbeurteilungen des Lern- und Arbeitsverhaltens in einer inklusiven Grundschulklasse
Parallel titleGeneralizability and dependability of direct behavior ratings of academically engaged behavior in an inclusive classroom setting
Authors ; ; ; ;
SourceEmpirische Sonderpädagogik 7 (2015) 3, S. 258-268 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Diagnostik; Verhaltensanalyse; Lernverhalten; Arbeitsverhalten; Inklusion; Generalisierung; Grundschule; Studie; Integrationsklasse; Videoanalyse; Datenerhebung; Verlaufsdiagnostik; Schülerverhalten
sub-disciplineEmpirical Educational Research
Curriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN1869-4934
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die vorliegende Studie untersucht die Generalisierbarkeit und Zuverlässigkeit von Direkten Verhaltensbeurteilungen (DVB) des Lern- und Arbeitsverhaltens in einer inklusiven Grundschule. In einer Generalisierbarkeitsstudie mit einem vollständig gekreuzten Zwei-Facetten-Design (Rater und Item) werden 10 Grundschulkinder von 6 geschulten Beurteilenden anhand von gefilmten Unterrichtsphasen beobachtet und das Lern- und Arbeitsverhalten mit einer DVB mit 5 Items eingeschätzt. Die Ergebnisse der Generalisierbarkeitsstudie zeigen erwartungskonform eine hohe Varianzaufklärung durch Unterschiede zwischen den Personen. Allerdings ist der Interaktionseffekt zwischen Ratern und Kindern trotz umfangreicher Schulung substantiell. Dennoch weisen die Ergebnisse einer Entscheidungsstudie auf eine hohe Generalisierbarkeit und Zuverlässigkeit der Daten hin. Die Befunde sprechen für einen Einsatz des Instruments zur Verlaufsdiagnostik von Schülerverhalten. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This study focuses on generalizability and dependability of direct behavior ratings of academically engaged behavior in an inclusive classroom setting. In a fully-crossed 2 facet generalizability study design (raters and items) 6 trained observers rated 10 students’ academically engaged behavior with a direct behavior rating multiple item scale. As expected, results of the generalizability study show that differences between persons explain most of the total variance. However, the interaction between raters and students is despite rater training relatively high. Nevertheless, decision study results suggest good generalizability and dependability. The results support the usability of direct behavior ratings for formative assessment of student behavior. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalEmpirische Sonderpädagogik Jahr: 2015
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication30.10.2015
Suggested CitationCasale, Gino; Hennemann, Thomas; Volpe, Robert J.; Briesch, Amy M.; Grosche, Michael: Generalisierbarkeit und Zuverlässigkeit von Direkten Verhaltensbeurteilungen des Lern- und Arbeitsverhaltens in einer inklusiven Grundschulklasse - In: Empirische Sonderpädagogik 7 (2015) 3, S. 258-268 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-113866
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)