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Original Title
Exekutive Funktionen bei Kindern mit Down-Syndrom im Vorschulalter
Parallel titleExecutive functioning in preschool-aged children with Down syndrome
Author GND-ID
SourceEmpirische Sonderpädagogik 8 (2016) 4, S. 367-375 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Kind; Kindergarten; Vorschulalter; Behinderung; Down-Syndrom; Kognitiver Prozess; Emotionale Kontrolle; Selbststeuerung; Arbeitsgedächtnis; Aufmerksamkeit; Eltern; Umfrage; Empirische Untersuchung; Deutschland
sub-disciplineEmpirical Educational Research
Special Education
Document typeArticle (journal)
ISSN1869-4845
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Exekutive Funktionen sind wichtig für die Steuerung kognitiver Prozesse und sozial-emotionaler Anpassung. Das „Verhaltensinventar zur Beurteilung exekutiver Funktionen für das Kindergartenalter“ (BRIEF-P) erlaubt eine Einschätzung der exekutiven Funktionen aus Alltagsbeobachtungen. Die Eltern von 50 Kindern mit Down-Syndrom im Alter von 5 Jahren wurden um ihre Einschätzung gebeten. Der Vergleich mit Kindern ohne intellektuelle Beeinträchtigung zeigte gehäuft Auffälligkeiten in den Bereichen „Arbeitsgedächtnis“, „Planen/Organisieren“ und „Inhibition“. Zusammenhänge zum Entwicklungsstand der adaptiven Kompetenzen wurden analysiert. Eine systematische Förderung exekutiver Funktionen ist als Teil der Frühförderung von Kindern mit Down-Syndrom indiziert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Executive functions are core skills for cognitive processes and social-emotional adaptation. The “Behavior Rating Inventory of Executive Function, Preschool Version (BRIEF-P)” in its German version is an instrument to capture the real-world applications of executive functions. The parents of 50 children with Down syndrome (mean age: 5 years) reported on their observations. In comparison to children with typical development the level of scores in the scales examining “working memory”, “plan/organize” and “inhibit” were significantly elevated. Relationships with the level of adaptive competence were analyzed. Executive functions should be included as a topic in early intervention with children with Down syndrome. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalEmpirische Sonderpädagogik Jahr: 2016
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Date of publication29.03.2017
Suggested CitationSarimski, Klaus: Exekutive Funktionen bei Kindern mit Down-Syndrom im Vorschulalter - In: Empirische Sonderpädagogik 8 (2016) 4, S. 367-375 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-129415
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