search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Title
Zertifikatskurs der Universität Freiburg: Coaching und Mentoring in der Lehrerbildung
Authors ;
SourceBeiträge zur Lehrerbildung 27 (2009) 1, S. 93-103 ZDB
Document  (234 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)Lehrerbildung; Weiterbildung; Berufseinführung; Handlungskompetenz; Mentoring; Coaching
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Für die Grundausbildung und Weiterbildung von Lehrpersonen stellt sich die zentrale Frage, wie professionelle Handlungskompetenzen aufgebaut werden können, die sich an empirisch bewährten Merkmalen lernwirksamen Unterrichts orientieren. Zunehmend setzt sich die Überzeugung durch, dass hierbei das durch qualifizierte Formen von Coaching und/oder Mentoring unterstützte Lernen in der Praxis eine wichtige Rolle spielen kann. Die Teilnehmerinnen und Teilnehmer des in diesem Artikel beschriebenen Zertifikatskurses Coaching und Mentoring in der Lehrerbildung der Universität Freiburg setzen sich mit unterschiedlichen Ansätzen von Coaching und Mentoring auseinander. Sie erhalten dabei Anregungen und Hilfestellungen für die berufspraktische Ausbildung, die Berufseinführung und Weiterbildung von Lehrpersonen, die sie sowohl für ihr eigenes Handeln wie auch für Entwicklungen innerhalb ihrer Institutionen nutzen können.
Abstract (English):How to develop teaching competencies that meet research-based standards of effective teaching is the guiding question at the core of initial teacher education, teacher induction and in-service professional development. There is a growing consensus that such competencies can be advanced significantly in practice-based settings in which (future) teachers are assisted through qualified coaching and/or mentoring. Participants of the University of Fribourg’s certified course on coaching and mentoring in teacher education, as described in this paper, study exemplary models of coaching and mentoring and develop at the individual as well as at the institutional level new ways of assisting teacher learning in initial practice-based teacher education, teacher induction and in-service professional development.
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerbildung Jahr: 2009
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication04.05.2017
CitationC. Staub, Fritz; Niggli, Alois: Zertifikatskurs der Universität Freiburg: Coaching und Mentoring in der Lehrerbildung - In: Beiträge zur Lehrerbildung 27 (2009) 1, S. 93-103 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-137019 - DOI: 10.25656/01:13701
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)