search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Title
Lehrmittel als Tools für die Hand der Lehrkräfte. Ein Mittel zur Unterrichtsentwicklung?
Author
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 28 (2010) 1, S. 97-108 ZDB
Document
Keywords (German)Lehrerbildung; Lehrmittel; Naturwissenschaftlicher Unterricht; Primarbereich; Lerngemeinschaft; Praktikum
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Kontext eines konstruktivistisch orientierten Verständnisses von Lernen sollten Lehrmittel der Anregung kognitiver Prozesse dienen, um den konstruktiven Aufbau von Wissen durch die Lernenden zu fördern. Es wird ein Lehrmittel für den naturwissenschaftlichen Unterricht im Primarbereich vorgestellt, das in Form von Klassenkisten (fast) alle für den Unterricht erforderlichen Materialien und Hintergrundinformationen sowie organisatorische Hinweise für die Hand der Lehrkräfte zur Verfügung stellt, um Lehrpersonen in der Durchführung eines kognitiv aktivierenden Unterrichts zu unterstützen. Erste Evaluationsergebnisse zeigen positive Effekte auf die Implementation eines anspruchsvollen naturwissenschaftlichen Unterrichts in Grundschulen. In der Lehrerausbildung kann das Lehrmittel den selbstorganisierten Wissenserwerb von Studierenden in Lerngemeinschaften fördern und die Vorbereitung und Durchführung von Praktika unterstützen.
Abstract (English):In the context of a constructivist-oriented comprehension of learning, teaching materials should serve to stimulate cognitive processes in order to promote the constructive development of knowledge in the learner. Educational materials for use in the science classroom at primary level are presented primarily in the form of class boxes containing all the necessary materials and background information as well as instructions on their organization are available for teachers in order to support them in the implementation of cognitively activating teaching. Initial evaluation shows positive effects have been determined on the implementation of sophisticated science teaching at primary level. In teacher training, these teaching materials promote the acquisition of self-knowledge amongst the students in learning communities and support the preparation and implementation of practical teaching.
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2010
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication04.05.2017
Suggested CitationMöller, Kornelia: Lehrmittel als Tools für die Hand der Lehrkräfte. Ein Mittel zur Unterrichtsentwicklung? - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 28 (2010) 1, S. 97-108 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-137354
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)