search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Praxisforschung und Professionalisierung von Lehrpersonen in der Ausbildung
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerbildung 30 (2012) 2, S. 238-251 ZDB
Document  (167 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X; 0259353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Praxisforschung hat in verschiedenen Lehrerbildungsinstitutionen Eingang in die Ausbildung von Lehrerinnen und Lehrern (z.B. Teamforschung an der Universität Oldenburg, Modellprojekt Forschungswerkstatt an der Universität Bremen) gefunden. Wie Studierende Forschung in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung erleben und beurteilen und welche Lerneffekte sie diesem Lernen zuschreiben, wird anhand einer kleinen Evaluationsstudie an der Pädagogischen Hochschule Oberösterreich analysiert.
Abstract (English):Practitioner research has gained currency in teacher education curricula of several training institutions in German-speaking countries. Our paper presents several approaches to teacher learning through research, and discusses the underlying intentions. On the basis of an evaluative case study conducted at the University of Education Upper-Austria (Pädagogische Hochschule Ober­österreich PH OÖ), we analyse students’ experiences and assessments of research units in teacher education as well as the effects they ascribe to this mode of learning.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication04.05.2017
CitationSoukup-Altrichter, Katharina; Altrichter, Herbert: Praxisforschung und Professionalisierung von Lehrpersonen in der Ausbildung - In: Beiträge zur Lehrerbildung 30 (2012) 2, S. 238-251 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-138164 - DOI: 10.25656/01:13816
export files

share content at social platforms