search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Title
Themenfelder in Forschung und Entwicklung an deutschsprachigen pädagogischen Hochschulen der Schweiz
Authors ; ;
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 31 (2013) 3, S. 345-357 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Lehrerbildung; Forschung und Entwicklung; Pädagogische Hochschule; Deutschsprachige Schweiz
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag zielt darauf ab, den Bereich «Forschung, Entwicklung und Evaluation» an den deutschsprachigen pädagogischen Hochschulen der Schweiz systematisch darzustellen. Anhand eines Kategoriensystems wurden fünf thematische Felder herausgearbeitet, die einen inhaltlichen Überblick über sämtliche laufenden und abgeschlossenen Projekte der deutschsprachigen pädagogischen Hochschulen bieten. Es sind dies (1) Schule und Unterricht, (2) Fachdidaktiken, (3) Lehrperson, Berufsfeld, Lehrerinnen- und Lehrerbildung, (4) Kinder und Jugendliche im schulischen und ausserschulischen Kontext sowie (5) Bildungssystem. Die Ergebnisse der Analyse zeigen, dass sich der Leistungsbereich «Forschung, Entwicklung und Eva­luation» an den pädagogischen Hochschulen durch seinen klaren Berufsfeldbezug auszeichnet.
Abstract (English):This article aims at a systematic description of the research, development and eva­luation programs located at the universities of teacher education in the German-speaking parts of Switzerland. Based on a newly developed classification system, we extracted five major topics so as to be able to provide a thematic overview of all ongoing and completed projects conducted at these institutions: (1) school culture and teaching, (2) subject-specific instruction, (3) teachers, professional field, teacher education, (4) children and adolescents in curricular and extracurricular contexts, and (5) educational system. The results of our analysis show that the domain of research, development and evaluation at the included universities of teacher education is characterized by a clear connection with issues which are related to the professional field.
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2013
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication04.05.2017
Suggested CitationWannack, Evelyne; Freisler-Mühlemann, Daniela; Rhyn, Heinz: Themenfelder in Forschung und Entwicklung an deutschsprachigen pädagogischen Hochschulen der Schweiz - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 31 (2013) 3, S. 345-357 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-138556
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)