search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original TitleSymbole - ihre Bedeutung für menschliche Bildung. Überlegungen zu einer pädagogischen Symboltheorie im Anschluss an Paul Ricoer
Parallel titleSymbols - their relevance to education. Reflections on a pedagogical theory of symbols following Paul Ricoeur
Author GND-ID
SourceZeitschrift für Pädagogik 38 (1992) 2, S. 193-214 ZDB
Document
Keywords (German)Bildung; Bildungstheorie; Pädagogik; Allgemeinbildung; Erziehungswissenschaft; Metapher; Religion; Symbol; Theorie; Ricoer, Paul
sub-disciplineGeneral Educational Science
Philosophy of Education
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Symbole spielen nicht nur in der frühkindlichen Entwicklung eine unersetzbare Rolle, sie sind für den lebenslangen Prozeß der Bildung von produktiver Bedeutung. Diese These wird im Hinblick auf zwei Strukturelemente des klassischen Bildungsbegriffs entfaltet. Durch eine Verschränkung von pädagogischer Symboltheorie und Bildungstheorie läßt sich der klassische Bildungsbegriff erweitern. Andererseits wird der kritische Bildungsbegriff in seiner regulativen Funktion in Anspruch genommen, um bestimmten postmodernen Tendenzen, die sich mit dem Symbolansatz verbinden können, entgegenzuwirken. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The author argues that neither children's use of "transitional objects" (D.W. Winnicott) nor their "symbolic playing" (J. Piaget) represent preliminary stages in human development that need to be overcome. Rather, dealing with symbols, something that begins in early childhood, is of lifelong significance. This proposition is related to two structural elements of the classical concept of education, which is enriched by a fusion of a pedagogical theory of symbols and educational theory. On the other hand, the critical concept of education in its regulative function is applied in order to counterbalance certain postmodern trends that are sometimes connected with the theory of symbols. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 1992
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication02.02.2018
Suggested CitationBiehl, Peter: Symbole - ihre Bedeutung für menschliche Bildung. Überlegungen zu einer pädagogischen Symboltheorie im Anschluss an Paul Ricoer - In: Zeitschrift für Pädagogik 38 (1992) 2, S. 193-214 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139582
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)