search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
Original Title
Licht und Schatten der Koedukation. Eine alte Debatte neu gewendet
Parallel titleThe pros and cons of coeducation. An old debate re-examined
Author GND-ID
SourceZeitschrift für Pädagogik 33 (1987) 4, S. 455-474 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Bildung; Bildungschance; Chancengleichheit; Geschlechtsspezifische Sozialisation; Gemeinschaftserziehung; Sozialisation; Frau; Koedukation; Mädchenbildung; Schule; Schulbildung; Mathematik; Naturwissenschaften; Diskriminierung; Studienwahl; Studienfach; Geschlechtsspezifik; Technik; Weibliche Jugend; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Deutschland
sub-disciplineEmpirical Educational Research
Gender Studies and Education
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Jungen bedürfen des alltäglichen schulischen Umgangs mit Mädchen, um bei programmatischer Gleichberechtigung eine partielle Leistungsüberlegenheit und Verhaltensdominanz zu trainieren. Für diese kritische These zur „selbstverständlichen“ Koedukation sprechen die geschlechtsspezifischen Wahlen für die Leistungskurse Mathematik und Naturwissenschaften bzw. die entsprechenden Studienfächer. Unterstützt wird eine Problematisierung gleicher Wirkung koedukativer Unterrichtung durch Ergebnisse, wonach Studentinnen der Chemie und Informatik überproportional von Mädchenschulen kommen, zumindest in Nordrhein-Westfalen. Es werden Forschungsergebnisse aus der Unterrichts- und Sozialisationsforschung herangezogen, um diese Befunde zu erklären bzw. in Frage zu stellen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):At school, within the context of programmatic equality, boys require everyday social intercourse with girls in order to school themselves in behavioral patterns of domination and to achieve partial superiority in performance. This critical hypothesis concerning „natural” coeducation is supported by the fact that in the fields of mathematics and natural sciences both at school (in the higher grades) and at university, male students prevail. Furthermore, the results of studies conducted in North Rhine-Westphalia show that the majority of women studying chemistry and informatics attended girl's schools. These results are discussed or rather, questioned on the basis of educational and sociological research. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 1987
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication22.11.2019
Suggested CitationMetz-Göckel, Sigrid: Licht und Schatten der Koedukation. Eine alte Debatte neu gewendet - In: Zeitschrift für Pädagogik 33 (1987) 4, S. 455-474 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-144426
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)