search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Vincent und die "Apotheke" - oder: die Didaktik des Materials
Parallel titleVincent and the "pharmacy" - or: material didactics
Author
SourceZeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 4 (2015) 1, S. 15-30 ZDB
Document  (541 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2191-3560; 2195-2671; 21913560; 21952671
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Der vorliegende Beitrag nimmt, unter Rückgriff auf den aktuellen Diskurs um die Materialität des Lernens und die "Dinge des Wissens", ein didaktisches Material aus dezentriertem, individualisiertem Grundschulunterricht unter die Lupe. Zunächst wird die Funktionsweise und -logik der "Apotheke", eines zentralen Mathematikmaterials aus der Pädagogik Maria Montessoris, beschrieben, um anschließend die konkrete und situative Benutzung dieses komplexen Ensembles an Objekten durch einen Schüler zu analysieren. Dabei herausgearbeitete didaktische Zweifel werden schließlich mit Blick auf 'pädagogische' Qualitäten und die Organisationsform des untersuchten Unterrichts diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Referring to the contemporary discourse around "the materiality of learning", the paper examines a didactical material found in decentralised, child-centred elementary teaching. First the functionality and logic of the "pharmacy", a central learning advice in mathematical Montessori education, is described. Then its concrete and situational utilisation by a pupil is analysed. Doubtful didactical implications are elaborated and eventually related to the pedagogics and organisation of the specific educational setting. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication01.03.2018
CitationBreidenstein, Georg: Vincent und die "Apotheke" - oder: die Didaktik des Materials - In: Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 4 (2015) 1, S. 15-30 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-153479 - DOI: 10.25656/01:15347; 10.3224/zisu.v4i1.21312
export files

share content at social platforms