search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Biografischer Eigensinn - widerständige Subjekte? Subjekttheoretische Perspektiven in der Biografieforschung
Parallel titleBiographical obstinacy - resistant subjects? Subject-theoretical perspectives in biographical research
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 2, S. 185-198 ZDB
Document  (719 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Ausgehend vom Beispiel der Frauen- und Geschlechterforschung diskutiert der Beitrag, inwiefern das Konzept des biografischen Eigensinns die Quelle von Widerständigkeit im Subjekt lokalisiert. Dies wurde der Biografieforschung im Zuge poststrukturalistischer Subjektkritik zum Vorwurf gemacht. Inzwischen wird diese Kritik jedoch verstärkt in biografietheoretische Subjektkonzeptionen aufgenommen. Im Anschluss an Foucault, Butler, Hall sowie Laclau und Mouffe ergeben sich unterschiedliche produktive Perspektiven, um das Verhältnis von biografischem Eigensinn und Widerständigkeit theoretisch zu fassen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In the light of research on women and on gender, the author discusses in how far the concept of biographical obstinacy locates the source of resistance in the subject. This is what biographical research had been reproached for in the course of post-structuralist subject critique. By now, however, this critique has been increasingly incorporated in biography-theoretical conceptions of the subject. Following Foucault, Butler, Hall, as well as Laclau and Mouffe, different productive perspectives emerge that allow to theoretically grasp the relation between biographical obstinacy and resistance. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication22.02.2019
CitationThon, Christine: Biografischer Eigensinn - widerständige Subjekte? Subjekttheoretische Perspektiven in der Biografieforschung - In: Zeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 2, S. 185-198 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-167453 - DOI: 10.25656/01:16745
export files

share content at social platforms