search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Denken, Kultur und Universum
Parallel titleThrought, culture, and universe
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 4, S. 494-501 ZDB
Document  (660 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Essay entfaltet den Zusammenhang dreier Begriffe als Form der Reflexion auf den Menschen. "Universum" hält das evolutionäre Kontinuum von Natur und Gesellschaft fest; "Kultur" bezeichnet die symbolische Struktur menschlichen Zusammenlebens; "Denken" markiert den Selbstbezug von Natur aus reflexiver, weil symbolisch verfasster Lebewesen. Nietzsche, Peirce, Cassirer und Whitehead helfen mit ihren Überlegungen dabei, die Verschränkung von Denken, Kultur und Universum auszuarbeiten und bildungsphilosophisch zu artikulieren. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The essay unfolds the interrelation between three concepts as a form of reflection on man. "Universe" grasps the evolutionary continuum from nature to society; "culture" describes the symbolic structure of human coexistence; "thought" marks the self-reference of living beings that are reflexive by nature because they are symbolically conditioned. Reflections by Nietzsche, Peirce, Cassirer, and Whitehead help reveal the interconnections between thought, culture, and universe and express them in educational-philosophical terms. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication15.03.2019
CitationRustemeyer, Dirk: Denken, Kultur und Universum - In: Zeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 4, S. 494-501 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-168271 - DOI: 10.25656/01:16827
export files

share content at social platforms