search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
Original Title
Citizen-Science-Projekte als besondere Lerngelegenheit im Kontext des Forschenden Lernens am Beispiel der naturwissenschaftsbezogenen Lehrerinnen- und Lehrerbildung im Grundschullehramt
Parallel titleImplementation of citizen science as a special learning opportunity in the context of research-based learning in natural sciences for primary-school teachers
Authors ; GND-ID
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 37 (2019) 2, S. 263-274 ZDB
DocumentThe full text document will be available as of August th 31st, 2021 .
License of the document In copyright
Keywords (German)Lehrerbildung; Lehrerausbildung; Wissenschaftskooperation; Sachunterricht; Forschendes Lernen; Forschungsbezug; Primarbereich; Professionalisierung; Bürger; Hochschuldidaktik
sub-disciplineTeaching Didactics
Higher Education
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Forschungsbasiertes Lernen zum unterstützenden Aufbau von Forschungskompetenz gilt als elementarer Bestandteil der Verknüpfung von Lehre und Forschung an der Hochschule. Die Integration von Citizen Science als Forschungskooperation zwischen Wissenschaft und Bürgerinnen und Bürgern kann im Sinne einer konkretisierten Ausgestaltung des Konzepts des Forschenden Lernens einen wichtigen Beitrag zur Professionalisierung angehender Grundschullehrkräfte leisten. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In higher-education institutions, the concept of research-based learning aims to combine research and teaching in order to foster the development of research skills. In the context of a teacher preparation programme, we suggest integrating citizen science, understood as cooperation between science and citizens, into the concept of research-based learning, which can make a significant contribution to the professionalization of prospective primary-school teachers. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2019
Date of publication10.01.2020
Suggested CitationMiczajka-Rußmann, Victoria L.; Lange-Schubert, Kim: Citizen-Science-Projekte als besondere Lerngelegenheit im Kontext des Forschenden Lernens am Beispiel der naturwissenschaftsbezogenen Lehrerinnen- und Lehrerbildung im Grundschullehramt - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 37 (2019) 2, S. 263-274 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-182777
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)