search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Allgemeine Didaktik und empirische Unterrichtsforschung als Teilgebiete der Schulpädagogik
Parallel titleGeneral didactics and empirical classroom research as branches of school pedagogy
Author
SourceDie Deutsche Schule 110 (2018) 4, S. 369-382 ZDB
Document  (553 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Allgemeine Didaktik und empirische (quantitative) Unterrichtsforschung der Schulpädagogik als Subdisziplin der Erziehungswissenschaft zuzuordnen, ist nicht selbstverständlich, im Gegenteil: Eher werden beide als eigenständige disziplinäre Gegenpole oder Konkurrenten charakterisiert. Im Anschluss an eine Zusammenschau disziplinärer Verortungen und Verhältnisbestimmungen werden in diesem Beitrag Überlegungen zu der Frage angestellt, wie Allgemeine Didaktik und quantitative Unterrichtsforschung als Teilgebiete der Schulpädagogik zu bestimmen sind. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):It is no matter of course to allocate general didactics and empirical (quantitative) classroom research as sub-disciplines to educational science, on the contrary: Both are rather regarded as separate disciplinary antipoles or rivals. Subsequent to a synopsis of disciplinary localizations and definitions of relations, this article considers the question, how general didactics and quantitative classroom research can be specified as sub-disciplines of school pedagogy. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication23.01.2020
CitationRothland, Martin: Allgemeine Didaktik und empirische Unterrichtsforschung als Teilgebiete der Schulpädagogik - In: Die Deutsche Schule 110 (2018) 4, S. 369-382 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-184304 - DOI: 10.25656/01:18430; 10.31244/dds.2018.04.07
export files

share content at social platforms