search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Professionalisierung des pädagogischen Personals in Kindertageseinrichtungen in Österreich - Modelle, Befunde, Desiderate
Parallel titleProfessionalization of teaching staff in day care centres in Austria - models, findings, desiderata
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 63 (2017) 2, S. [121]-138 ZDB
Document  (700 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Fragen der Professionalisierung des pädagogischen Personals in Kindertageseinrichtungen für Kinder von 0 bis 6 Jahren werden in Österreich intensiv diskutiert, eine Auseinandersetzung mit der Vielzahl an Professionalisierungsmodellen und damit verbundenen Forschungsbefunden und -desideraten steht jedoch aus. Im Beitrag werden auf der Basis von Professionalisierungsmodellen, die zu formalen, indikatoren- und handlungsbezogenen Ansätzen zusammengefasst wurden, Forschungsbefunde und -desiderate identifiziert. Die Ergebnisse zeigen, dass über formale Ausbildungsabschlüsse hinaus noch wenig über den Professionalisierungsstand des Personals in Kindertageseinrichtungen in Österreich bekannt ist. Um belastbare Informationen über den Professionalisierungsstand zu erhalten und gegebenenfalls Reformmaßnahmen initiieren zu können, müssten Forschungsdesiderate zu indikatoren- und handlungsbezogenen Ansätzen zunächst aufgearbeitet werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Issues related to the professionalization of teaching staff in day care centres in Austria have been discussed intensively. However, an analysis of the multitude of professionalization models, related research findings and desiderata has not been undertaken. This paper, therefore, summarises models of professionalization and gathers them to formal, indicator-based, and action-based categories in order to identify central research findings and desiderata. The findings reveal that - with the exception of formal professionalization - little is known about the degree of professionalization of teaching staff in day care centres in Austria. To obtain reliable information about the degree of professionalization and, where appropriate, to initiate reforms, desiderata regarding indicator-based and action-based professionalization models initially need to be addressed. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication10.02.2020
CitationSmidt, Wilfried; Burkhardt, Laura; Endler, Victoria; Kraft, Stefanie; Koch, Bernhard: Professionalisierung des pädagogischen Personals in Kindertageseinrichtungen in Österreich - Modelle, Befunde, Desiderate - In: Zeitschrift für Pädagogik 63 (2017) 2, S. [121]-138 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-184936 - DOI: 10.25656/01:18493
export files

share content at social platforms