Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
DOI:  
Originaltitel
A study-of-religion(s)-based religion education: skills, knowledge, and aims
ParalleltitelNa religiologiji temeljece religijsko izobrazevanje: vescine, znanje in cilji
Autor
OriginalveröffentlichungCEPS Journal 9 (2019) 4, S. 11-29
Dokument
Schlagwörter (Deutsch)Religionsunterricht; Kritisches Denken; Einstellung <Psy>; Religionserziehung; Forschendes Lernen; Kompetenz; Wissen; Lernziel; Curriculum; Politische Bildung; Schüler; Grundschule; Sekundarstufe I; Schweden; Dänemark
TeildisziplinFachdidaktik/sozialkundlich-philosophische Fächer
Fachdidaktik/Religion
DokumentartAufsatz (Zeitschrift)
ISSN2232-2647
SpracheEnglisch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):Different approaches to religion education have been in place for a long time or developed more recently to meet growing religious and cultural plurality in European countries and schools. In this article, I summarise and discuss basic principles for a study-of-religion(s) approach to religion education, adding arguments and perspectives from critical theories about education in general. I shall also argue that national curricula for, respectively, religion education in Sweden and History in Denmark indicate that analytical-critical skills can be a central part of religion education in elementary and lower secondary public schools. The structure of the article is based on a modified version of the ‘map of history’ developed by the scholar of education and history education Rosie Turner-Bisset who has formulated principles for teaching History in primary schools. The model will be used as a framework, for systematising and discussing key principles of a study-of-religions approach to religion education with reference to three categories: 1) attitudes, 2) skills and concepts, and 3) knowledge. (DIPF/Orig.)
weitere Beiträge dieser ZeitschriftCEPS Journal Jahr: 2019
StatistikAnzahl der Zugriffe auf dieses Dokument Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am06.03.2020
Empfohlene ZitierungKjeldsen, Karna: A study-of-religion(s)-based religion education: skills, knowledge, and aims - In: CEPS Journal 9 (2019) 4, S. 11-29 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-188329 - DOI: 10.26529/cepsj.678
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)