Detailanzeige
Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-190075
DOI: 10.25656/01:19007; 10.1080/00220973.2019.1635069
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-190075
DOI: 10.25656/01:19007; 10.1080/00220973.2019.1635069
Titel |
Social and dimensional comparisons in the formation of German students' language self-concepts |
---|---|
Autoren | Arens, A. Katrin ; Helm, Friederike ; Wolff, Fabian ; Möller, Jens |
Originalveröffentlichung | The journal of experimental education 88 (2020) 2, S. 245-264 |
Dokument | Volltext (673 KB) (formal und inhaltlich überarbeitete Version) |
Lizenz des Dokumentes | Deutsches Urheberrecht |
Schlagwörter (Deutsch) | Empirische Untersuchung; Schleswig-Holstein; Deutschland; Schüler; Sprache; Selbstkonzept; Leistung; Unterrichtssprache; Deutsch; Erste Fremdsprache; Englisch; Zweite Fremdsprache; Französisch; Latein; Mathematik; Vergleich; Gymnasium; Sekundarbereich; Fragebogen; Schulnoten; Strukturgleichungsmodell; Faktorenanalyse |
Teildisziplin | Pädagogische Psychologie |
Dokumentart | Aufsatz (Zeitschrift) |
ISSN | 0022-0973; 00220973 |
Sprache | Englisch |
Erscheinungsjahr | 2020 |
Begutachtungsstatus | Peer-Review |
Abstract (Englisch): | This study extended the internal/external reference model to multiple languages including students' language of instruction, first foreign language, and second foreign language. We examined whether social and dimensional comparisons play similar roles in the formation of students' self-concept related to different languages and whether dimensional comparisons result in contrast or assimilation effects. All students had German as the language of instruction and English as the first foreign language. Students were divided into a subsample (N=487) learning French as a second foreign language and a subsample (N=481) learning Latin. Invariance tests demonstrated that the achievement-self-concept relations were similar across the subsamples, but interesting group differences became apparent when analyzing the French and Latin subsamples separately. (DIPF/Orig.) |
Statistik | Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument |
Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
Eintrag erfolgte am | 01.08.2021 |
Quellenangabe | Arens, A. Katrin; Helm, Friederike; Wolff, Fabian; Möller, Jens: Social and dimensional comparisons in the formation of German students' language self-concepts - In: The journal of experimental education 88 (2020) 2, S. 245-264 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-190075 - DOI: 10.25656/01:19007; 10.1080/00220973.2019.1635069 |