search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (from a serial) accessible via
URN:
DOI:
Original Title
Kreative musikalische Handlungsprozesse erforschen. Einblicke in ein Verfahren der videobasierten Rekonstruktion von Gruppenimprovisations- und -kompositionsprozessen von Schülerinnen und Schülern
Parallel titleExploring processes of creative musical actions. A qualitative video research approach to collaborative improvisation and composition processes at school
Authors GND-ID; GND-ID; GND-ID
SourceWeidner, Verena [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2019, S. 69-85. - (Musikpädagogische Forschung; 40)
Document (2.357 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)Handlung; Gruppenunterricht; Videoanalyse; Improvisation; Komposition; Komponieren; Videoaufzeichnung; Schüler; Musikunterricht; Musikpädagogik; Kreativität; Prozess; Schuljahr 07; Gruppenarbeit; Sekundarstufe I; Dokumentarische Methode
sub-disciplineTeaching Didactics/Teaching Music and Arts
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-8309-4048-7; 978-3-8309-9048-2
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):This paper introduces a reconstructive research approach to creative musical actions that we applied in two studies on collaborative composing and improvising in school settings. Following the format of design research, we developed lesson designs that initiate and support improvisation and composition processes in order to foster creativity and initiate creative learning. This was connected to the goal of reconstructing processes of creative musical actions and the orientations of learners in these practices. Adapting the documentary video interpretation to our research context and interests offers new perspectives on learners’ orientations. This leads to a better understanding of creative practices in music educational contexts and provides us with a basis for our design research. (DIPF/Orig.)
is part of:Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Purchase orderCheck the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German)
Date of publication24.09.2020
CitationBuchborn, Thade; Theisohn, Elisabeth; Treß, Johannes: Kreative musikalische Handlungsprozesse erforschen. Einblicke in ein Verfahren der videobasierten Rekonstruktion von Gruppenimprovisations- und -kompositionsprozessen von Schülerinnen und Schülern - In: Weidner, Verena [Hrsg.]; Rolle, Christian [Hrsg.]: Praxen und Diskurse aus Sicht musikpädagogischer Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2019, S. 69-85. - (Musikpädagogische Forschung; 40) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-207056 - DOI: 10.25656/01:20705
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)