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Aufsatz (Sammelwerk) zugänglich unter
URN:
Originaltitel
Kommunikative Musikdidaktik in reflexionslogischer Rekonstruktion: Zur Relevanz der 'Dezentrierung des Individuums' für die Fundierung inklusiven Musikunterrichts
ParalleltitelReconstructing communicative didactics of music according to a logic of reflection: the ‘decentralization of the individual’ as a basis of inclusive music education
Autor GND-ID
OriginalveröffentlichungClausen, Bernd [Hrsg.]; Dreßler, Susanne [Hrsg.]: Soziale Aspekte des Musiklernens. Münster; New York : Waxmann 2018, S. 91-113. - (Musikpädagogische Forschung; 39)
Dokument
Lizenz des Dokumentes Deutsches Urheberrecht
Schlagwörter (Deutsch)Didaktik; Inklusion; Musik; Musikunterricht; Reflexion <Phil>; Individuum; Kommunikation; Förderschwerpunkt; Geistige Behinderung
TeildisziplinSonderpädagogik
Fachdidaktik/musisch-künstlerische Fächer
Sonstige beteiligte InstitutionenArbeitskreis Musikpädagogische Forschung. Jahrestagung (39. : 2017 : Bad Wildbad)
DokumentartAufsatz (Sammelwerk)
ISBN978-3-8309-3872-9; 978-3-8309-8872-4
SpracheDeutsch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):This paper tries to contribute to the philosophical basis of inclusive music education from the perspective of the Communicative Didactics of Music (Kommunikative Musikdidaktik; KMD). It focuses on the opportunities and problems which occur in high-school music lessons attended by students with cognitive disabilities in the reflective and verbal dimensions of dealing with music. The problems have to do with the goal of higher education entrance qualification – a goal which has to be maintained. (Other forms of inclusion still await investigation.) The pedagogical basis of the KMD provided by Klaus Schaller’s Pedagogy of Communication (Pädagogik der Kommunikation; PdK) is interpreted in the light of inclusive aspects; the necessity to complement the PdK by thematizing forms of substitution is considered. A differentiation between integrative and inclusive phases of music lessons is suggested. Within the latter, a non-egological concept of school performance (quite the opposite of performance according to possessive individualism) can be brought to bear. It complies with the primordial sociality focused on by the PdK and the KMD. The decentralization of the individual underlying this concept can be an important facet of desirable societal circumstances – an anticipation that should be realized in music lessons. (DIPF/Orig.)
Beitrag in:Soziale Aspekte des Musiklernens
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Eintrag erfolgte am09.10.2020
Empfohlene ZitierungOrgass, Stefan: Kommunikative Musikdidaktik in reflexionslogischer Rekonstruktion: Zur Relevanz der 'Dezentrierung des Individuums' für die Fundierung inklusiven Musikunterrichts - In: Clausen, Bernd [Hrsg.]; Dreßler, Susanne [Hrsg.]: Soziale Aspekte des Musiklernens. Münster; New York : Waxmann 2018, S. 91-113. - (Musikpädagogische Forschung; 39) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-207277
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