details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-215859
DOI: 10.25656/01:21585; 10.24452/sjer.42.3.11
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-215859
DOI: 10.25656/01:21585; 10.24452/sjer.42.3.11
Original Title |
Sprachbewusster Fachunterricht - Entwicklungsperspektivenfür eine interdisziplinäre Fachdidaktik |
---|---|
Parallel title | Language across the curriculum - development perspectives for interdisciplinary subject didactics |
Authors | Schmellentin, Claudia ; Lindauer, Thomas |
Source | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 42 (2020) 3, S. 669-677 |
Document | full text (223 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Sprache; Fachunterricht; Schule; Fachsprache; Fachdidaktik; Curriculum; Lehrplan; Implementierung; Interdisziplinarität; Deutsche Schweiz |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Teaching Didactics/Teaching Languages and Literature |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2624-8492; 26248492 |
Language | German |
Year of creation | 2020 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im Artikel wird das Konzept des sog. "sprachbewussten Fachunterrichts" mit Bezug zum schulischen Enkulturationsauftrag vorgestellt und diskutiert. Zudem werden daraus folgende Entwicklungsperspektiven für die Fachdidaktiken zur Diskussion gestellt. Dazu wird zuerst der Diskurs um "language across the curriculum" aus den 1970er-Jahren nachgezeichnet. Ausgehend von der Bedeutung von Sprache fürs Lernen wird die Funktion der schulischen Fächer und der damit verbundenen Fachdidaktiken mit Blick auf einen gemeinsamen Enkulturationsauftrag für den Erwerb der "basalen Kulturwerkzeuge" (Baumert, 2002) diskutiert. Mit Perspektive auf eine spiralcurricular abgestimmte Implementierung des sprachbewussten Fachunterrichts wird der neue Deutschschweizer "Lehrplan 21" kritisch reflektiert. Zum Schluss werden mögliche Implikationen aus dem Konzept für die Weiterentwicklung der Fachdidaktiken zur Diskussion gestellt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The article presents the concept of the so-called "language-conscious subject teaching" and elaborates it as a central element for the fulfilment of the school’s task of enculturation. In addition, the following development perspectives for subject didactics are presented for discussion. First, the discourse on «language across the curriculum» from the 1970s will be presented. Starting from the importance of language for learning, the function of the school subjects and the associated didactics is discussed with a view to a common enculturation mandate for the acquisition of "basic cultural tools" (Baumert, 2002). The new Swiss-German curriculum "Lehrplan 21" is critically reflected with a view to a spiral curriculum coordinated implementation of language-conscious subject teaching. Finally, possible implications of the concept for the further development of subject didactics will be discussed. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften Jahr: 2020 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 25.02.2021 |
Citation | Schmellentin, Claudia; Lindauer, Thomas: Sprachbewusster Fachunterricht - Entwicklungsperspektivenfür eine interdisziplinäre Fachdidaktik - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 42 (2020) 3, S. 669-677 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-215859 - DOI: 10.25656/01:21585; 10.24452/sjer.42.3.11 |