search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Welche schulischen Bedingungen sind geeignet, um Toleranz zu fördern? Eine Analyse auf Basis der International Civic and Citizenship Education Study 2016
Parallel titleHow do schools contribute to students' tolerance? Results from the international civic and citizenship education study 2016
Authors
SourceDie Deutsche Schule 112 (2020) 2, S. 159-177 ZDB
Document  (870 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Förderung von Toleranz ist aktuell angesichts zunehmender gruppenbezogener Gewalttaten in Deutschland von besonderer Relevanz. Die International Civic and Citizenship Education Study 2016 stellt für NRW Daten zur Verfügung, um mögliche schulische Bedingungen der Toleranzentwicklung zu untersuchen. Die Ergebnisse zeigen, dass politisches Wissen eine starke, schulische Sozialbeziehungen sowie diskursive Unterrichtsgestaltung eine jeweils mittlere Vorhersagekraft für Toleranz von Schüler*innen haben. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Faced with group-related violence in Germany, fostering tolerance is highly relevant. Weighted data from the ICCS 2016 are used to identify statistical predictors of tolerance within schools. While civic knowledge proves to be the strongest predictor, a discursive classroom climate turns out to be predictive for both, knowledge and tolerance. Further, the social school climate can be shown to be a potent predictor of tolerance. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication10.03.2021
CitationZiemes, Johanna F.; Abs, Hermann Josef: Welche schulischen Bedingungen sind geeignet, um Toleranz zu fördern? Eine Analyse auf Basis der International Civic and Citizenship Education Study 2016 - In: Die Deutsche Schule 112 (2020) 2, S. 159-177 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-217036 - DOI: 10.25656/01:21703; 10.31244/dds.2020.02.04
export files

share content at social platforms