details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-219525
DOI: 10.25656/01:21952; 10.31244/dds.2020.04.03
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-219525
DOI: 10.25656/01:21952; 10.31244/dds.2020.04.03
Original Title |
Schwund im Lehramtsstudium |
---|---|
Parallel title | Decrease of teacher students |
Authors | Güldener, Torben; Schümann, Nils; Driesner, Ivonne; Arndt, Mona |
Source | Die Deutsche Schule 112 (2020) 4, S. 381-398 |
Document | full text (986 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehramtsstudium; Studentenzahl; Veränderung; Lehrerausbildung; Studienerfolg; Lehramtsstudent; Studienabbruch; Lehramtsstudiengang; Schulform; Unterrichtsfach; Studienfachwechsel; Hochschulwechsel; Semester; Beurlaubung; Statistik; Mecklenburg-Vorpommern; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2020 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Das Lehramtsstudium weist bundesweit vergleichsweise gute Erfolgs- bzw. Abbruchsquoten auf. In Mecklenburg-Vorpommern werden die Studienverläufe von Lehramtsstudierenden genau nachgezeichnet. Differenziert nach angestrebter Schulform zeigt sich, dass vor allem im Sekundarbereich ein Großteil des Lehrkräftenachwuchses aus den Kohorten scheidet und Schwund nicht mit Abbruch gleichzusetzen ist, sondern differenzierter betrachtet werden muss. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Throughout Germany, teacher education courses show relatively good success and dropout rates. In Mecklenburg-Vorpommern, the courses of study are precisely traced. Differentiating these data according to the target school type reveals that a large proportion of the next generation of teachers is lost at university, especially at secondary level. However, leaving the cohort cannot be equated with dropping out, but must be viewed in a more differentiated manner. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2020 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 09.04.2021 |
Citation | Güldener, Torben; Schümann, Nils; Driesner, Ivonne; Arndt, Mona: Schwund im Lehramtsstudium - In: Die Deutsche Schule 112 (2020) 4, S. 381-398 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-219525 - DOI: 10.25656/01:21952; 10.31244/dds.2020.04.03 |