search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Repräsentationen des Globalen Südens in der religiösen Bildung am Beispiel des Schulbuchs „Kursbuch Religion"
Author
SourceZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 44 (2021) 1, S. 16-21 ZDB
Document  (953 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1434-4688; 14344688
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Religiöse Bildung in einer globalisierten Welt findet unter anderem mithilfe von Repräsentationen statt. Die Religionsbuchreihe „Kursbuch Religion“ als Mikrokosmos wird auf ihre Repräsentationen des Globalen Südens unter Bezug auf postkoloniale Theorien in diesem Beitrag näher in den Blick genommen. Zum einen werden diese Ergebnisse diskutiert, zum anderen wird ihr Anregungspotenzial für postkoloniale Repräsentationen in der religiösen Bildung sowie für Repräsentationen des Makrokosmos Religion im Kontext Globalen Lernens nachgezeichnet. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Religious Education in a globalised world takes place – among others – with the help of representations. In relation to postcolonial theories a series of the Religious Education textbook “Kursbuch Religion” as a microcosm is analysed in its representations of the Global South. On the one hand, results are discussed; on the other hand, its motivating potential for postcolonial representations in Religious Education as well as representations of the macrocosm religion in the context of global learning are portrayed. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication20.07.2021
CitationHenningsen, Julia: Repräsentationen des Globalen Südens in der religiösen Bildung am Beispiel des Schulbuchs „Kursbuch Religion" - In: ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 44 (2021) 1, S. 16-21 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-226594 - DOI: 10.25656/01:22659; 10.31244/zep.2021.01.04
export files

share content at social platforms