search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Original Title
Rekonstruktion und Inklusion – Perspektiven und Spannungsfelder rekonstruktiver Inklusionsforschung in der Erziehungswissenschaft
Parallel titleReconstruction and Inclusion – Perspectives and Ambivalences of Reconstructive Research in Inclusive Education
Author GND-ID
SourceQfI - Qualifizierung für Inklusion 3 (2021) 1 ZDB
Document
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)Inklusion; Sozialforschung; Rekonstruktion; Begriffssystem; Forschungsgegenstand; Forschungsbereich; Definition; Verständnis; Erziehungswissenschaft
sub-disciplineGeneral Educational Science
Special Education
Document typeArticle (journal)
ISSN2699-2477
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Dieser Beitrag nimmt die Verfasstheit erziehungswissenschaftlicher Inklusionsforschung zum Ausgangspunkt, die bislang wesentlich auf ‚enge‘ und ‚weite‘ Verständnisse rekurriert, und erweitert diese um die Dimension von Personen- und Strukturbezug. Eine erziehungswissenschaftliche Inklusionsforschung, die eine Operationalisierung entlang von Personenkategorien in Frage stellt, ist jedoch auf Forschungszugänge angewiesen, die (immanente) Praktiken, Strukturen und Kulturen und darin eingelagerte Prozesse von Inklusion/Exklusion sichtbar machen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article deals with inclusive education research and discusses dimensions and perspectives how inclusive education can be operationalized. It focuses on reconstructive methodologies and investigates its interconnection to the analysis of inclusive/exclusive practices, structures and cultures. It concludes with ambivalences and limitations of reconstructive research in inclusive education.
publisher's URLhttps://doi.org/10.21248/qfi.64
other articles of this journalQfI - Qualifizierung für Inklusion Jahr: 2021
additional URLsDOI: 10.21248/qfi.64
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication14.10.2021
CitationKöpfer, Andreas: Rekonstruktion und Inklusion – Perspektiven und Spannungsfelder rekonstruktiver Inklusionsforschung in der Erziehungswissenschaft - In: QfI - Qualifizierung für Inklusion 3 (2021) 1 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-234219 - DOI: 10.25656/01:23421
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)