Detailanzeige
Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-237685
DOI: 10.25656/01:23768; 10.24452/sjer.43.3.2
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-237685
DOI: 10.25656/01:23768; 10.24452/sjer.43.3.2
Originaltitel |
Faciliter l’autorégulation de l’enseignement. Conception d’un dispositif numérique accompagnant le data-based decision-making |
---|---|
Paralleltitel | Supporting self-regulated teaching. Designing a digital app to support data-based decision-making |
Autoren | Alvarez, Lionel ; Cuko, Kostanca ; Boéchat-Heer, Stephanie ; Coen, Pierre-François |
Originalveröffentlichung | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 43 (2021) 3, S. 366-375 |
Dokument | Volltext (311 KB) |
Lizenz des Dokumentes | |
Schlagwörter (Deutsch) | Universität; Hochschullehrer; Hochschullehre; Lehramtsstudiengang; Selbststeuerung; Lernprozess; Datenanalyse; Tool; Evidenz; Nutzung; Digitale Medien; E-Learning; Entscheidung; Automatisierung; Unterstützung; Lehramtsstudent; Metakognition; Softwareentwicklung; Französischsprachige Schweiz |
Teildisziplin | Empirische Bildungsforschung Hochschulforschung und Hochschuldidaktik |
Dokumentart | Aufsatz (Zeitschrift) |
ISSN | 2624-8492; 26248492 |
Sprache | Französisch |
Erscheinungsjahr | 2021 |
Begutachtungsstatus | Peer-Review |
Abstract (Französisch): | Une enseignant·e universitaire qui souhaite réguler ses pratiques professionnelles pour répondre aux besoins des apprenant·e·s est parfois en déficit d’informations pour identifier les actions à entreprendre. Afin de permettre de dépasser son ressenti et ses propres impressions, deux Hautes Écoles pédagogiques de Suisse romande ont développé un outil numérique nommé OURA, qui a pour but de soutenir la régulation des activités d’enseignement/apprentissage au niveau universitaire. Cet article expose les fondements théoriques qui étayent son développement: d’abord les démarches de data-based decision-making et d’analytique de l’enseignement, puis les fondements théoriques des différents domaines et dimensions pris en comptedans l’outil. (DIPF/Orig.) |
Abstract (Englisch): | A university teacher who wishes to regulate his or her professional practices to meet the needs of learners is sometimes lacking information to identify the actions to be taken. In order to enable him or her to go beyond his or her own feelings and impressions, two Universities of Teacher Education in the French-speaking part of Switzerland have developed a digital tool called OURA, which aims to support the regulation of teaching/learning activities at the university level. This article explains the theoretical foundations that underpin its development: firstly, the data-based decision-making and the teaching analytics, and secondly, the theoretical foundations of the various fields and dimensions taken into account in the tool. (DIPF/Orig.) |
weitere Beiträge dieser Zeitschrift | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften Jahr: 2021 |
Statistik | Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument |
Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
Eintrag erfolgte am | 06.01.2022 |
Quellenangabe | Alvarez, Lionel; Cuko, Kostanca; Boéchat-Heer, Stephanie; Coen, Pierre-François: Faciliter l’autorégulation de l’enseignement. Conception d’un dispositif numérique accompagnant le data-based decision-making - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 43 (2021) 3, S. 366-375 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-237685 - DOI: 10.25656/01:23768; 10.24452/sjer.43.3.2 |