Detailanzeige
Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-237711
DOI: 10.25656/01:23771; 10.24452/sjer.43.3.5
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-237711
DOI: 10.25656/01:23771; 10.24452/sjer.43.3.5
Originaltitel |
Développement et parcours de résilience chez d'esenseignant·e·s romand·e·s |
---|---|
Paralleltitel | Resilience development and trajectories of teachers from the French-speaking part of Switzerland |
Autoren |
Fetelian, Alexandre ![]() |
Originalveröffentlichung | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 43 (2021) 3, S. 402-414 ![]() |
Dokument | Volltext (331 KB) |
Lizenz des Dokumentes |
|
Schlagwörter (Deutsch) | Resilienz; Lehrer; Strategie; Burnout-Syndrom; Prävention; Selbsteinschätzung; Arbeitsbedingungen; Belastbarkeit; Erfahrung; Reflexion <Phil>; Narratives Interview; Analyse; Französischsprachige Schweiz |
Teildisziplin | Empirische Bildungsforschung Schulpädagogik |
Dokumentart | Aufsatz (Zeitschrift) |
ISSN | 2624-8492; 26248492 |
Sprache | Französisch |
Erscheinungsjahr | 2021 |
Begutachtungsstatus | Peer-Review |
Abstract (Französisch): | Cette contribution documente le développement de la résilience d’enseignant·e·s romand·e·s dans une optique de prévention du burnout. La mise en oeuvre d’une multi méthode alliant analyse narrative et analyse de l’activité dégage une vision heuristique du phénomène. Elle permet de documenter la nature processuelle de la résilience et relève des stratégies de résilience, des facteurs protecteurs et des différences liées à l’ancienneté des sujets. Les résultats font également état du caractère structurant et porteur d’apprentissage de moments d’autoévaluation/réflexion. Ces éléments ouvrent des perspectives pour la formation et l’accompagnement des enseignant·e·s. (DIPF/Orig.) |
Abstract (Englisch): | This paper documents the resilience development of teachers from the French-speaking part of Switzerland in the context of burnout prevention. Implementing a multi-method combining narrative analysis and activity analysis gives a heuristic view of the phenomenon. It highlights resilience’s processual nature and identifies resilience strategies, protective factors and differences related to the participants’ seniority. Results also show the structuring and learning effect of self-assessment/reflection moments. This opens up perspectives for teachers’ training and support. (DIPF/Orig.) |
weitere Beiträge dieser Zeitschrift | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften Jahr: 2021 |
Statistik | ![]() |
Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
Eintrag erfolgte am | 06.01.2022 |
Quellenangabe | Fetelian, Alexandre; Perrin, Nicolas; Masdonati, Jonas: Développement et parcours de résilience chez d'esenseignant·e·s romand·e·s - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 43 (2021) 3, S. 402-414 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-237711 - DOI: 10.25656/01:23771; 10.24452/sjer.43.3.5 |