search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Sichtweisen auf Begabung in der Lehrer*innenbildung. Eine Fallrekonstruktion
Parallel titleViews on giftedness in teacher education - a case reconstruction
Authors
SourceBildungsforschung (2021) 2, S. 1-20 ZDB
Document  (534 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1860-8213; 18608213
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das Konzept Begabung ist bezüglich der Positionierung von Lehrpersonen unterbeforscht. In diesem Beitrag wird versucht, dieses Forschungsdesiderat über zwei Fallbeispiele mittels einer Rekonstruktion studentischer Aufgaben zu bearbeiten. Die Forschungsfrage, wie angehende Lehrpersonen Begabung verhandeln, wird in einer Kontrastierung herausgestellt. Dabei wird erkennbar, dass Begabung individuell zugeschrieben wird und performt werden kann. Vor dem Hintergrund schulischer Homogenisierungstendenzen erscheint dies besonders beachtenswert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The question of giftedness is under-researched in terms of teachers’ positioning. In this study we will try to deal with this research desideratum by two case studies analyzed via reconstructions. The research question is: How prospective teachers talk about giftedness. It becomes apparent that giftedness is individually attributed and can be performed. Against the background of homogenisation tendencies in schools, this seems particularly noteworthy. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication31.01.2022
CitationRott, David; Dexel, Timo: Sichtweisen auf Begabung in der Lehrer*innenbildung. Eine Fallrekonstruktion - In: Bildungsforschung (2021) 2, S. 1-20 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-239331 - DOI: 10.25656/01:23933; 10.25539/bildungsforschun.v0i2.330
export files

share content at social platforms