search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Segregation als Diskriminierungserfahrung
Parallel titleSegregation as an experience of discrimination
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 65 (2019) 6, S. 888-903 ZDB
Document  (729 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag untersucht die Wechselwirkung von Segregation und Selbst- und Fremdzuschreibungen in Bezug auf natio-ethno-kulturelle Zugehörigkeit in der Schule. Dafür wird die wissenschaftliche Auseinandersetzung um Segregation entlang des Migrationshintergrunds in der Schule kritisch reflektiert und um die bisher fehlende Perspektive der Eltern ergänzt, deren Kinder segregierte (mehrheitlich von Schüler_innen mit Migrationshintergrund besuchte) Schulen besuchen. Die qualitative Analyse von Interviews mit Eltern, deren Kinder eine segregierte Schule und eine segregierte Schulklasse besuchen zeigt, dass Segregation als diskriminierend empfunden wird und zu komplexen Selbst- und Fremdzuschreibungen führt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article reflects on the interdependency of segregation and internal and external ascriptions with regard to natio-ethno-cultural belonging. The debate around segregation in the context of migration is critically reflected and complemented by the hitherto lacking perspective of parents whose children attend segregated schools. Interviews with parents whose children attend a segregated school or segregated schoolclass (i. e. schools and schoolclasses that are predominantly attended by migrant pupils) show that these parents perceive segregation as discrimination. The findings reveal how they develop specific ideas of natio-ethno-cultural orders of belonging under the impression of segregation. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication11.02.2022
CitationKarakayali, Juliane; Zur Nieden, Birgit: Segregation als Diskriminierungserfahrung - In: Zeitschrift für Pädagogik 65 (2019) 6, S. 888-903 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-241549 - DOI: 10.25656/01:24154
export files

share content at social platforms