details
Title |
Schulkultureller Zugehörigkeitsraum und Migration. Zur raumanalytischen Dimensionierung von Schule und Migration |
---|---|
Author | Hummrich, Merle |
Source | Tertium comparationis 18 (2012) 1, S. 25-40 |
Document | full text (227 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Schule; Schulkultur; Schüler; Lehrer; Eltern; Elternmitwirkung; Sozialraum; Beziehung; Soziale Interaktion; Migration; Migrant; Migrationshintergrund; Interkulturelle Bildung; Macht; Ordnung; Raum; Struktur; Interaktion; Inklusion; Exklusion; Theorie; Bourdieu, Pierre; Foucault, Michel; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Educational Sociology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0947-9732; 09479732 |
Language | German |
Year of creation | 2012 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag analysiert Zugehörigkeitsmöglichkeiten und -grenzen von Menschen mit Migrationshintergrund in einer geöffneten Schulkultur. Vor dem Hintergrund der raumtheoretischen Modelle von Bourdieu und Foucault schildert sie einen Fall schulischer Exklusivität im Umgang mit Migration als räumliche Anordnungsleistung. Über diesen Fall gelingt eine Abstraktion der Bedingungen schulischer Inklusion und Exklusion unter Bedingungen der Migration und vor dem Hintergrund von Konzepten interkultureller Bildung. Der Beitrag schlägt abschließend vor, den Zusammenhang von Schule und Migration, raumtheoretisch als Zugehörigkeitsordnung zu fassen und dadurch die Bedingtheit pädagogischen Handelns in den Blick zu bekommen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article focuses on the question of belonging of immigrants to school from a spatial point of view. Initially the theories of Bourdieu and Foucault will be discussed. Both theories match the idea of space as relational structure of order and can be linked together to a heuristic modell of space. Using the example of a school cultural concept and its practical interpretation in the case of migration, the conditions of inclusion and exclusion will be reconstructed then as practices of spatial order. The contribution ends with drawing a balance of the (possible) yield the spatial proceeding promises for concepts of intercultural education. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Tertium comparationis Jahr: 2012 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 11.05.2022 |
Citation | Hummrich, Merle: Schulkultureller Zugehörigkeitsraum und Migration. Zur raumanalytischen Dimensionierung von Schule und Migration - In: Tertium comparationis 18 (2012) 1, S. 25-40 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-244933 - DOI: 10.25656/01:24493 |