search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Berufskampagnen als empirisches Datum von Bildern zum Lehrerwerden und Lehrersein. Dokumentarische Analyse und professionstheoretische Diskussion von Lehrerbildern in Gratispostkarten
Parallel titleProfessional campaigns as an empirical datum of images on becoming teacher and being teacher. Documentary analysis and professional theory discussion of teacher images in postcards
Authors
SourceZeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 9 (2020), S. 126-141 ZDB
Document  (991 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISBN978-3-8474-2450-5; 9783847424505
ISSN2191-3560; 2195-2671; 21913560; 21952671
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Zentrum des vorliegenden Beitrags steht ein explorativer Zugang zu ausgewählten Dokumenten zweier Kampagnen zum Lehrerberuf. Auf der Basis professions- und praxistheoretischer Annahmen sowie unter Rückgriff auf die Dokumentarische Methode wird aufgezeigt, welche Bilder zum Lehrerwerden und Lehrersein sich mithilfe von Gratispostkarten rekonstruieren lassen, die zum Zweck der Anwerbung für das Lehramt zum Einsatz kommen. Dabei wird zum einen diskutiert, wie solche Daten über den gewählten forschungspraktischen Zugang und die empirische Rekonstruktion für die Erforschung des Lehrerberufs fruchtbar gemacht werden können. Zum anderen werden die Befunde der rekonstruierbaren Verhandlungsweisen zum Lehrerberuf mit wesentlichen Annahmen professionstheoretischer Ansätze kontrastiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The focus of this paper is the explorative analysis of selected elements of two professional campaigns. On the basis of professorial and practical theoretical assumptions as well as using the documentary method, it is shown which images of becoming teacher and being teacher can be reconstructed with the aid of postcards, which are used for recruiting teachers. On the one hand this paper discusses how such data can be opened up for the study of the teaching profession through the chosen research-practical approach and the empirical reconstruction. On the other hand, the findings of the reconstructable ways of negotiating the teaching profession are contrasted with essential assumptions of the approaches of professional research. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication18.05.2022
CitationMatthes, Dominique; Damm, Alexandra: Berufskampagnen als empirisches Datum von Bildern zum Lehrerwerden und Lehrersein. Dokumentarische Analyse und professionstheoretische Diskussion von Lehrerbildern in Gratispostkarten - In: Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 9 (2020), S. 126-141 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-245636 - DOI: 10.25656/01:24563; 10.3224/zisu.v9i1.10
export files

share content at social platforms