details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-245636
DOI: 10.25656/01:24563; 10.3224/zisu.v9i1.10
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-245636
DOI: 10.25656/01:24563; 10.3224/zisu.v9i1.10
Original Title |
Berufskampagnen als empirisches Datum von Bildern zum Lehrerwerden und Lehrersein. Dokumentarische Analyse und professionstheoretische Diskussion von Lehrerbildern in Gratispostkarten |
---|---|
Parallel title | Professional campaigns as an empirical datum of images on becoming teacher and being teacher. Documentary analysis and professional theory discussion of teacher images in postcards |
Authors | Matthes, Dominique ; Damm, Alexandra |
Source | Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 9 (2020), S. 126-141 |
Document | full text (991 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Exploration; Lehrer; Text; Textinterpretation; Bild; Bildanalyse; Werbung; Beruf; Dokument; Dokumentarische Methode; Fallbeispiel; Interpretation; Rekonstruktion; Berlin; Deutschland; Nordrhein-Westfalen |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Vocational Education and Training |
Document type | Article (journal) |
ISBN | 978-3-8474-2450-5; 9783847424505 |
ISSN | 2191-3560; 2195-2671; 21913560; 21952671 |
Language | German |
Year of creation | 2020 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im Zentrum des vorliegenden Beitrags steht ein explorativer Zugang zu ausgewählten Dokumenten zweier Kampagnen zum Lehrerberuf. Auf der Basis professions- und praxistheoretischer Annahmen sowie unter Rückgriff auf die Dokumentarische Methode wird aufgezeigt, welche Bilder zum Lehrerwerden und Lehrersein sich mithilfe von Gratispostkarten rekonstruieren lassen, die zum Zweck der Anwerbung für das Lehramt zum Einsatz kommen. Dabei wird zum einen diskutiert, wie solche Daten über den gewählten forschungspraktischen Zugang und die empirische Rekonstruktion für die Erforschung des Lehrerberufs fruchtbar gemacht werden können. Zum anderen werden die Befunde der rekonstruierbaren Verhandlungsweisen zum Lehrerberuf mit wesentlichen Annahmen professionstheoretischer Ansätze kontrastiert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The focus of this paper is the explorative analysis of selected elements of two professional campaigns. On the basis of professorial and practical theoretical assumptions as well as using the documentary method, it is shown which images of becoming teacher and being teacher can be reconstructed with the aid of postcards, which are used for recruiting teachers. On the one hand this paper discusses how such data can be opened up for the study of the teaching profession through the chosen research-practical approach and the empirical reconstruction. On the other hand, the findings of the reconstructable ways of negotiating the teaching profession are contrasted with essential assumptions of the approaches of professional research. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung Jahr: 2020 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 18.05.2022 |
Citation | Matthes, Dominique; Damm, Alexandra: Berufskampagnen als empirisches Datum von Bildern zum Lehrerwerden und Lehrersein. Dokumentarische Analyse und professionstheoretische Diskussion von Lehrerbildern in Gratispostkarten - In: Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung 9 (2020), S. 126-141 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-245636 - DOI: 10.25656/01:24563; 10.3224/zisu.v9i1.10 |