Detailanzeige
Titel |
Das Musikerleben als personaler Gestaltungsprozess |
---|---|
Autor |
Allesch, Christian G. ![]() |
Originalveröffentlichung | Behne, Klaus-E. [Hrsg.]: Gefühl als Erlebnis - Ausdruck als Sinn. Laaber : Laaber-Verlag 1982, S. 47-66. - (Musikpädagogische Forschung; 3) |
Dokument | Volltext (2.636 KB) |
Lizenz des Dokumentes | Deutsches Urheberrecht |
Schlagwörter (Deutsch) | Musikpädagogik; Musiktherapie; Musik; Musikhören; Musikerlebnis; Wahrnehmung; Musikalische Wahrnehmung; Ästhetische Wahrnehmung; Psychologie; Musikpsychologie; Experimentelle Psychologie; Physiologie; Stimulation <Psy>; Reiz; Reaktion <Psy>; Muster; Gestalt; Gestaltungsprozess; Subjektivität; Psychodynamik; Individuum; Persönlichkeit; Ausdruck; Bedeutung; Erfahrung; Methode; Forschung; Theorie; Experiment; Empirische Untersuchung |
Teildisziplin | Fachdidaktik/musisch-künstlerische Fächer Pädagogische Psychologie |
Sonstige beteiligte Institutionen | Arbeitskreis Musikpädagogische Forschung |
Dokumentart | Aufsatz (Sammelwerk) |
ISBN | 3-9215-1873-3; 3921518733 |
Sprache | Deutsch |
Erscheinungsjahr | 1982 |
Begutachtungsstatus | (Verlags-)Lektorat |
Abstract (Englisch): | Experimental music-psychology tries to discover correlations between listening to a certain kind of music and certain psychic or vegetative reactions. But these correlations cannot reflect how music really is experienced. The author tries to demonstrate theoretical and methodical problems connected with this fact by discussing some methodical approaches to the experience of music and by reflecting upon the balance between subjective and objective components of individual reactions. The reported results of the author's experiments reveal clearly that individual experience of music is much more determined by subjective psychic and vegetative dynamics of reaction than by general reaction patterns attached to a certain musical stimulus. Furthermore, there are some interesting connexions between the subjective way of experiencing music and the individual repertory of expression as well as the subjective structure of needs and the individual history of the listening person. The author concludes that a psychological theory cannot grasp the phenomenon of subjective experience of music by simple stimulus-response patterns only. On the contrary, the experience of music has to be interpreted as an experience of "meaningful patterns" ("Bedeutungen") in the sense of Jakob von Uexküll's theoretical considerations in the field of perception psychology. In the sense of this considerations, experience of music should not be considered a passive and receptive process, but an individual process of Gestalt-forming, which is determined by personality, and in which the individual is reflected. (DIPF/Orig.) |
Beitrag in: | Gefühl als Erlebnis - Ausdruck als Sinn |
Statistik | ![]() |
Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
Bestellmöglichkeit | Kaufmöglichkeit prüfen in buchhandel.de |
Eintrag erfolgte am | 15.07.2022 |
Quellenangabe | Allesch, Christian G.: Das Musikerleben als personaler Gestaltungsprozess - In: Behne, Klaus-E. [Hrsg.]: Gefühl als Erlebnis - Ausdruck als Sinn. Laaber : Laaber-Verlag 1982, S. 47-66. - (Musikpädagogische Forschung; 3) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-247642 - DOI: 10.25656/01:24764 |