Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Titel
Looking for human capital in the long-run. Historical education data and its use in economics and economic history
Autor
OriginalveröffentlichungOberdorf, Andreas [Hrsg.]: Digital Turn und Historische Bildungsforschung. Bestandsaufnahme und Forschungsperspektiven. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2022, S. 147-160
Dokument  (148 KB)
Lizenz des Dokumentes Lizenz-Logo 
Schlagwörter (Deutsch)
Teildisziplin
DokumentartAufsatz (Sammelwerk)
ISBN978-3-7815-5952-3; 978-3-7815-2517-7; 9783781559523; 9783781525177
SpracheEnglisch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):The article first gives an overview of how education has shaped economic theory regarding the concept of human capital, and its fruitful application in economic history studies on educational development in the past few years. It then outlines the methodology generally used in quantitative econometric and cliometric analyses, and the data usually used in them – as well as their respective pitfalls. Next, two current digitisation projects in economic history focusing on education – one from an editor’s and the other from a user’s perspective – are presented, before finishing with a “wish list” for the ideal digitised source and a short conclusion. (DIPF/Orig.)
Abstract (Deutsch):Der Beitrag befasst sich mit der Nachnutzung bildungshistorischer Daten in der Wirtschaftsgeschichte, vor allem von Schulstatistiken aus Dänemark, Norwegen und der Schweiz. Die Autorin erläutert dabei die Vorzüge, die sich aus der digitalen Bereitstellung bildungshistorischer Ressourcen ergeben, und zwar sowohl für die Bildungs- als auch für die Wirtschaftsgeschichte. (DIPF/Orig.)
Beitrag in:Digital Turn und Historische Bildungsforschung. Bestandsaufnahme und Forschungsperspektiven
Statistik
Prüfsummen
Bestellmöglichkeit
Eintrag erfolgte am13.07.2022
QuellenangabeWüthrich, Gabi: Looking for human capital in the long-run. Historical education data and its use in economics and economic history - In: Oberdorf, Andreas [Hrsg.]: Digital Turn und Historische Bildungsforschung. Bestandsaufnahme und Forschungsperspektiven. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2022, S. 147-160 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-248589 - DOI: 10.25656/01:24858; 10.35468/5952-10
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen