search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Immanuel Wallerstein - Zum Tode des Begründers der Weltsystemanalyse aus der Sicht der internationalen Bildungsforschung. Ein Essay
Parallel titleImmanuel Wallerstein - In memory of the founder of the world sytems analysis from the perspectives of international comparative education. An essay
Author
SourceTertium comparationis 25 (2019) 1, S. 71-81 ZDB
Document  (192 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0947-9732; 1434-1697; 09479732; 14341697
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Essay werden das Leben und das Werk von Immanuel Wallerstein (1930-2019) in groben Zügen skizziert. Seine Leistungen als Begründer der Weltsystem-Analyse werden im Überblick gewürdigt und in Relation gesetzt zu einigen Grundfragen international vergleichenden erziehungswissenschaftlichen Denkens und Forschens. Auch wenn 'Bildung' nicht im Zentrum des Wallersteinschen Theoriegebäudes steht, können einige der von ihm entwickelten Theoreme gewinnbringend auf historisch-vergleichende erziehungswissenschaftliche Fragestellungen angewendet werden, die sich auf weltgesellschaftliche Entwicklungen beziehen. (Autorin)
Abstract (English):In this essay the life and oeuvre of Immanuel Wallerstein (1930-2019) are sketched in a broad perspective. His achievements as the founder of the World systems Analysis are highlighted with a special focus on their relation to some basic questions of international comparative education thinking and research practice. Even though 'education' is not at the centre of Wallerstein's theoretical thinking, several of his theorems may be applied to historical-comparative education perspectives that focus world societal developments. (Author)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication27.07.2022
CitationAdick, Christel: Immanuel Wallerstein - Zum Tode des Begründers der Weltsystemanalyse aus der Sicht der internationalen Bildungsforschung. Ein Essay - In: Tertium comparationis 25 (2019) 1, S. 71-81 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-251514 - DOI: 10.25656/01:25151
export files

share content at social platforms