details
Original Title |
Die besondere Ausgangslage gymnasialer Klassenlehrpersonen und eine schweizweit einzigartige Weiterbildungsoption |
---|---|
Parallel title | The special school setting of class teachers in Swiss high schools and a unique opportunity for professional development in Switzerland |
Authors | Martins, Ramona; Fordschmid, Livius |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 40 (2022) 2, S. 200-212 |
Document | full text (729 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerausbildung; Lehrerbildung; Weiterbildung; Weiterbildungsinhalt; Studiengang; Studieninhalt; Klassenlehrer; Sekundarstufe II; Schweiz |
sub-discipline | Adult Education / Further Education Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der vorliegende Beitrag thematisiert ausgewählte Merkmale, welche charakteristisch für die besondere Ausgangslage von Klassenlehrpersonen an Gymnasien sind. Dabei wird die Bedeutung der sich daraus ergebenden Implikationen für die Praxis als gymnasiale Klassenlehrperson skizziert, wonach vor diesem Hintergrund die Studieninhalte und die Studienschwerpunkte des schweizweit einzigartigen Weiterbildungsstudiengangs «CAS Klassenlehrer/- in an Gymnasien» vorgestellt werden. Ziel ist es, den noch kaum vorhandenen Diskurs über Klassenlehrpersonen an Gymnasien, ihre Aufgaben, Herausforderungen und die dafür notwendigen Kompetenzen anzuregen und gymnasialen Lehrpersonen eine berufliche Weiterentwicklungsmöglichkeit vorzustellen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article discusses characteristic features of the special school setting in which class teachers at Swiss high schools find themselves. It first outlines the resulting implications and their relevance to the practice as a high-school class teacher. Afterwards, the article sets forth in which way a professional-development programme that leads to the certificate of advanced studies «Class Teacher at High Schools» takes these characteristics and implications into account in its curriculum. The aim is to stimulate the still hardly existing discourse about high-school class teachers, their tasks, challenges, and requisite skills and to introduce high-school teachers to a unique opportunity for professional development. |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2022 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 26.09.2022 |
Citation | Martins, Ramona; Fordschmid, Livius: Die besondere Ausgangslage gymnasialer Klassenlehrpersonen und eine schweizweit einzigartige Weiterbildungsoption - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 40 (2022) 2, S. 200-212 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-253551 - DOI: 10.25656/01:25355 |