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Original Title |
Von der diffusen zur konkreten Berufsorientierung. Die Ausgangslage der Jugendlichen in der Frühphase der schulischen Berufswahlvorbereitung |
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Parallel title | From diffuse to concrete vocational orientation: the conditions of adolescents in the initial phase of vocational preparation and choice |
Authors | Rahn, Sylvia ; Brüggemann, Tim ; Hartkopf, Emanuel |
Source | Die Deutsche Schule 103 (2011) 4, S. 297-311 |
Document | full text (300 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Umfrage; Empirische Untersuchung; Panel; Schule; Schuljahr 08; Schulform; Übergang; Hauptschule; Realschule; Gesamtschule; Lehrer; Schüler; Beruf; Karriereplanung; Berufsorientierung; Berufsvorbereitung; Berufswahl; Berufswunsch; Jugendlicher; Deutschland; Nordrhein-Westfalen |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2011 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Mit dem Ziel, zu einer empirisch fundierten Bedingungsanalyse der schulischen Berufswahlvorbereitung beizutragen, thematisiert der Beitrag den Stand der beruflichen Orientierung von Schülerinnen und Schülern an Haupt-, Real- und Gesamtschulen zu Beginn der Klasse 8. Auf der Grundlage einer standardisierten Schülerbefragung werden die beruflichen Aspirationen und Laufbahnpläne der Jugendlichen rekonstruiert. Es wird gezeigt, wie die Ausgangslagen der Berufswahlvorbereitung in Abhängigkeit von Schulformen, Schulstandort und individuellen Schülermerkmalen divergieren. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The article deals with the situation of vocational orientation for students from secondary modern schools, middle and comprehensive schools at the beginning of the 8th grade. The objective is to contribute an empirically profound analysis of the conditions of career preparation and decision-making. The vocational aspirations and career plans of the adolescents will be reconstructed on the basis of a standardised survey among students. It will be shown how the initial situations of the vocational preparation and choices diverge in dependence on types of schools, school areas and individual student characteristics. (DIPF/Orig.). |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2011 |
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Date of publication | 02.12.2022 |
Citation | Rahn, Sylvia; Brüggemann, Tim; Hartkopf, Emanuel: Von der diffusen zur konkreten Berufsorientierung. Die Ausgangslage der Jugendlichen in der Frühphase der schulischen Berufswahlvorbereitung - In: Die Deutsche Schule 103 (2011) 4, S. 297-311 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-257108 - DOI: 10.25656/01:25710 |