search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Brückenbauen auf dem Weg zum Abitur. Die Brückenfunktion der Einführungsphase in die gymnasiale Oberstufe aus der Sicht hessischer Lehrkräfte
Parallel titleBuilding bridges on the way to the baccalaureate diploma (Abitur). The introductory phase's bridging function according to Hessian teaching staff
Authors
SourceDie Deutsche Schule 108 (2016) 1, S. 33-46 ZDB
Document  (202 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Gemäß Vorgaben der KMK fungiert die Einführungsphase am Übergang in die Sekundarstufe II als Brücke zur gymnasialen Oberstufe. Es werden Ergebnisse aus einer Interviewstudie vorgestellt, in welcher der Frage nachgegangen wurde, welche Bedeutung hessische Lehrkräfte diesem Jahr in Bezug auf den Entwicklungsprozess ihrer Schülerinnen und Schüler zusprechen und inwiefern sich Hinweise auf eine spezifische Unterrichtspraxis finden lassen. Das auf diese Weise ausgelotete Potenzial der Einführungsphase wird im Kontext der Durchsetzung des achtjährigen gymnasialen Bildungsgangs diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Under the directives determined by the Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Affairs of the States in the Federal Republic of Germany (KMK), the introductory phase at the crossover stage to secondary education serves as a bridge to the upper secondary level. The authors will look into the question which significance the Hessian teaching staff attributes to this year for the development of their pupils. The authors also will analyze whether there is a specific teaching practice. After thus exploring the potential of the introductory phase, it will be discussed in the context of the reduction of the upper secondary school's duration from nine to eight years. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication02.01.2023
CitationKlomfaß, Sabine; Stübig, Frauke; Bosse, Dorit; Fabel-Lamla, Melanie: Brückenbauen auf dem Weg zum Abitur. Die Brückenfunktion der Einführungsphase in die gymnasiale Oberstufe aus der Sicht hessischer Lehrkräfte - In: Die Deutsche Schule 108 (2016) 1, S. 33-46 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-259448 - DOI: 10.25656/01:25944
export files

share content at social platforms