search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Aufbau von Evaluationskompetenzen für interne Schulevaluation durch projektbezogene Fortbildung
Parallel titleEvaluation capacity building for internal school evaluation by project-centered training
Authors
SourceDie Deutsche Schule 108 (2016) 2, S. 191-204 ZDB
Document  (7.972 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Interne Evaluationen werden aktuell wieder stärker diskutiert. Der Beitrag definiert zunächst schulinterne Evaluation und identifiziert Varianten nach Größe des Evaluationsgegenstandes und nach der Bearbeitungsweise. Für drei Typen von Varianten werden erforderliche Kompetenzen skizziert. Das Kompetenzportfolio für schulinterne Evaluationen lässt sich inhaltlich in zehn Schritte gliedern, nach denen Evaluationen geplant und durchgeführt werden können. Es wird abschließend beschrieben, wie diese Kompetenzen in einer Evaluationsfortbildung entlang der zehn Schritte projektbezogen erarbeitet und angewendet werden können. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Internal evaluations are currently being discussed more intensively. The paper initially defines internal school evaluation and identifies variants, depending on the size of the evaluand and the treatment mode. Required competencies are outlined for three types of variants. The competence portfolio for internal school evaluations can be broken down to ten steps, which guide evaluation planning. The paper outlines how the skills can be acquired in an evaluation training alongside the ten steps, which includes a real evaluation project. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication05.01.2023
CitationBeywl, Wolfgang; Balzer, Lars: Aufbau von Evaluationskompetenzen für interne Schulevaluation durch projektbezogene Fortbildung - In: Die Deutsche Schule 108 (2016) 2, S. 191-204 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-259577 - DOI: 10.25656/01:25957
export files

share content at social platforms