details
Original Title |
Unsicherheit als Herausforderung. Ein Beitrag zur Professionalisierung des LehrerInnenberufs |
---|---|
Parallel title | Uncertainty as challenge. Reflections on teacher training in university |
Author | Lüsebrink, Ilka |
Source | Die Deutsche Schule 94 (2002) 1, S. 39-49 |
Document | full text (12.479 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Rollenerwartung; Lehrer; Lehramtsstudent; Lehramtsstudiengang; Lehrerrolle; Professionalisierung; Praxisbezug; Selbstverständnis; Theorie; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2002 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Das Studium und vor allem die berufliche Arbeit von (angehenden) LehrerInnen ist durch Unsicherheit gekennzeichnet. Wenn der Zusammenhang von Wissen und Können - und damit die Möglichkeiten und Grenzen der Universität - sowie die Strukturen des Handelns von LehrerInnen transparent gemacht werden, kann die damit verbundene Unsicherheit als Herausforderung produktiv werden. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Both teacher training and the work of (prospective) teachers are characterized by a factor of uncertainty. In order to be able to transform uncertainty into challenge it is necessary to make the correlation between knowledge and ability more transparent, and, by doing so, the possibilities and limits of university training as well as the structure of professional action. Concepts which aim at strengthening the power of judgement can serve as a starting point to reduce uncertainty. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2002 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 09.11.2023 |
Citation | Lüsebrink, Ilka: Unsicherheit als Herausforderung. Ein Beitrag zur Professionalisierung des LehrerInnenberufs - In: Die Deutsche Schule 94 (2002) 1, S. 39-49 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-274972 - DOI: 10.25656/01:27497 |