details
Original Title |
"Pädagogische" Architektur? Zur Gestaltung des pädagogischen Raums |
---|---|
Parallel title | "Pedagogical Arcitecture"? On the form of pedagogical space |
Author |
Kemnitz, Heidemarie ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 93 (2001) 1, S. 46-57 ![]() |
Document | full text (17.635 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Pädagogik; Erziehungswissenschaft; Schule; Schulpädagogik; Raumgestaltung; Schulbau; Schulgestaltung; Schulraum; Lernen; Lernort; Anthroposophie; Architektur; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2001 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Beim Nachdenken über Lehren und Lernen scheint man weithin davon ausgegangen zu sein, dass der "Raum", in dem dieses stattfinden soll, keine besondere Bedeutung hat. Im Schulbau drückt sich jedoch sehr wohl aus, mit welchen Intentionen Lernprozesse gestaltet werden. An Beispielen wird deutlich, dass ein Wissen um die Bedeutung des "pädagogischen Raumes" zum professionellen Wissen von PädagogInnen gehören sollte. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Thinking about learning and teaching it seems to be assumed that the "space" in which this is supposed to take place does not have any special significance. However, school architecture expresses much about the intentions of the shape learning processes are supposed to take. Examples illustrate that a knowledge of the meaning of "pedagogical space" should be part of the professional knowlege of pedagogues. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2001 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 15.11.2023 |
Citation | Kemnitz, Heidemarie: "Pädagogische" Architektur? Zur Gestaltung des pädagogischen Raums - In: Die Deutsche Schule 93 (2001) 1, S. 46-57 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-275404 - DOI: 10.25656/01:27540 |