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Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-308656
DOI: 10.25656/01:30865; 10.2440/003-0020
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-308656
DOI: 10.25656/01:30865; 10.2440/003-0020
Original Title |
EXPE-B: Überprüfung der psychometrischen Eigenschaften und Anregungen für die Weiterentwicklung |
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Parallel title | EXPE-B: Examination of the psychometric characteristics and suggestions for further development |
Authors | Schulze, Sarah ; Falk, Franz ; Schröter, Anne ; Kuhl, Jan |
Source | Empirische Sonderpädagogik 16 (2024) 1, S. 54-67 |
Document | full text (980 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Sonderpädagogik; Empirische Untersuchung; Psychometrie; Einstellung <Psy>; Einstellungsmessung; Behinderung; Replikation; Messinstrument; Validität; Student; Kriteriumstest; Studie; Umfrage |
sub-discipline | Empirical Educational Research Special Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1869-4845; 1869-4934; 18694845; 18694934 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Erfassung des latenten Konstrukts Einstellungen zu Behinderung erfordert valide und reliable Instrumente. Mit dem EXPE-B (Schröter et al., 2018) soll ein solches Instrument vorliegen, welches die expliziten Einstellungen zu Behinderung über zwei Faktoren misst: Persönlicher Kontakt und Strukturelle Diskriminierung. Der EXPE-B wurde bereits mit zufriedenstellenden Ergebnissen in ersten Validierungsstudien geprüft. Da sich die Gültigkeit der Befunde durch ihre Replikation stärkt, bestehen die Ziele der vorliegenden Studie in der erneuten Prüfung (1) der Itemschwierigkeiten, -varianzen, -trennschärfen und der internen Konsistenz, (2) der Faktorenstruktur (3) der Messinvarianz sowie (4) der Konstruktvalidität des EXPE-B. Die Prüfung erfolgte auf Basis der Daten einer größer angelegten Panelstudie, in der Studierende verschiedener Lehramtsstudiengänge sowie Studierende rehabilitationswissenschaftlicher und erziehungswissenschaftlicher Studiengänge (N = 695) zu ihren Einstellungen zu Inklusion und zu verwandten Konstrukten befragt wurden. Die Ergebnisse zeigen, dass einige Items den angelegten Kriterien nicht entsprechen und dass die ursprünglich angenommene zweifaktorielle Struktur des Instruments diskutiert werden muss. Auf Basis der Ergebnisse einer explorativen Faktorenanalyse schlagen wir ein fünffaktorielles Modell vor, welches Implikationen für die Weiterentwicklung des EXPE-B eröffnet. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Measuring the latent construct attitudes towards disability requires valid and reliable instruments. The EXPE-B (Schröter et al., 2018) is intended to be such an instrument which measures explicit attitudes toward disability by two factors: Personal contact and structural discrimination. The EXPE-B has already been tested in first validation studies, with satisfying results. Since the validity of the findings is strengthened by their replication, the aims of the present study were to test (1) item difficulties, variances, discriminant power and internal consistency, (2) measurement model, (3) measurement invariance as well as (4) construct validity of the EXPE-B. The analyses were based on data from a large-scale panel study in which students from various teacher training programmes as well as students of rehabilitation science and educational science programmes (N = 695) were asked about their attitudes towards inclusion and related constructs. The results show that some items do not meet the criteria applied, and that the previously assumed two-factor structure of the instrument needs to be discussed. Based on the results of an exploratory factor analysis, we discuss a five-factor model which opens up implications for the further development of the EXPE-B. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Empirische Sonderpädagogik Jahr: 2024 |
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Date of publication | 03.09.2024 |
Citation | Schulze, Sarah; Falk, Franz; Schröter, Anne; Kuhl, Jan: EXPE-B: Überprüfung der psychometrischen Eigenschaften und Anregungen für die Weiterentwicklung - In: Empirische Sonderpädagogik 16 (2024) 1, S. 54-67 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-308656 - DOI: 10.25656/01:30865; 10.2440/003-0020 |