search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
TitleZwischen Marginalität und Allmachtsfantasien. Neuere Publikationen zum Pädagogikunterricht in der gymnasialen Oberstufe
Authors ;
SourceZeitschrift für Pädagogik 47 (2001) 3, S. 359-374 ZDB
Document
Keywords (German)Pädagogik; Erziehungswissenschaft; Handlungstheorie; Kreativität; Subjektivität; Schule; Gymnasiale Oberstufe; Soziales Lernen; Unterricht; Fachdidaktik; Verantwortung; Propädeutik; Wissenschaftspropädeutik; Praxisbezug; Theorie; Deutschland; Nordrhein-Westfalen
sub-disciplineTeaching Didactics
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Nach kurzen Hinweisen zur Institutionalisierung des Faches bzw. zur prekären Situation der Fachdidaktik Pädagogikunterricht und einem kurzen Überblick über die aktuelle Ausdifferenzierung des Diskursfeldes werden für den aktuellen Stand der fachdidaktischen Diskussion charakteristische Arbeiten von K. Beyer, E. Wortmann, E. Stiller und G. Koumides vorgestellt. Dabei werden Subjektorientierung und Handlungspropädeutik als der - trotz unterschiedlicher Akzentuierungen - gemeinsame Bezugspunkt dieser Arbeiten herausgestellt und das Fehlen einer empirischen Bedingungsanalyse des Faches sowie das Desinteresse an bildungssoziologischen Fragestellungen moniert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Following a brief sketch of the institutionalization of the school subject pedagogics and of the precarious situation of the didactics of pedagogical instruction as well as a short survey on the recent differentiation of the field of discourse, the authors report on the studies by K. BEYER, E. WORTMANN, E. STILLER, and G. KOUMIDES, which are characteristic of the recent discussion on pedagogical didactics. Subject orientation and practice-related preparatory courses are revealed as a point of reference common to all of these studies, despite their different accentuations. However, the authors criticize the lack of an empirical analysis of the conditions of the subject pedagogics as well as the lack of interest in issues relating to educational sociology. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2001
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication02.03.2012
Suggested CitationBaumgart, Franzjörg; Bubenzer, Kirsten: Zwischen Marginalität und Allmachtsfantasien. Neuere Publikationen zum Pädagogikunterricht in der gymnasialen Oberstufe - In: Zeitschrift für Pädagogik 47 (2001) 3, S. 359-374 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-42897
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)