search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Title
Steering groups as designers of school development processes
Authors GND-ID ORCID; ;
SourceJournal for educational research online 2 (2010) 2, S. 98-124 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Führung; Empirische Untersuchung; Selbstkonzept; Schule; Schulentwicklung; Schulleitung; Arbeitsgruppe; Steuerung; Organisationsentwicklung; Deutschland; Nordrhein-Westfalen; Sachsen-Anhalt
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation
Document typeArticle (journal)
ISSN1866-6671
LanguageEnglish
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):This research article attempts to take initial stock of steering groups in terms of their prevalence, their roles and responsibilities in transformation processes, their positions in the organizational structure of schools, their influence on leadership self-concept, and also in terms of problems and dilemmas. The article analyzes and evaluates the available empirical studies on steering groups, which also include the authors' own research, regarding said topics and attempts to place the formation of steering groups in an international context. Within this context the article also discusses the question of possible alternatives to steering groups. (DIPF/Orig.)
Abstract (German):Dieser Beitrag versucht eine erste Bilanz zu ziehen zur Verbreitung von Steuergruppen, zu deren Funktionen und Aufgaben bei Veränderungsprozessen, zur Verortung im organisatorischen Aufbau von Schulen, zum Einfluss auf das Führungsverständnis sowie zu Problemlagen und Dilemmata. Der Beitrag wertet die bisher vorliegenden empirischen Untersuchungen, zu denen auch eigene gehören, für die genannten Thematiken aus und versucht, die Entwicklung von Steuergruppen in einen internationalen Kontext zu stellen. Im Rahmen des internationalen Kontextes wird auch die Frage diskutiert, ob es Alternativen zu Steuergruppen gibt. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalJournal for educational research online Jahr: 2010
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication06.12.2011
Suggested CitationFeldhoff, Tobias; Huber, Stephan Gerhard; Rolff, Hans-Günter: Steering groups as designers of school development processes - In: Journal for educational research online 2 (2010) 2, S. 98-124 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-45781
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)