search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
Original Title
Betreuung des mediengestützten Lernens in telemedialen Lernumgebungen
Parallel titleSupporting Learners in Telematic Learning Environments
Authors ;
SourceUnterrichtswissenschaft 28 (2000) 3, S. 257-277 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Medien; Lehrer-Schüler-Interaktion; Lernen; Lehrmethode; Individualisierender Unterricht; Computerunterstützter Unterricht; Telekommunikation
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Media Education
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Mit der Einspeisung multimedialer Lernangebote in digitale Netze entstehen neue Szenarien des Tele-Lernens, bei denen im Vergleich zum individuellen Lernen mit Medien, aber auch zum konventionellen Fernstudium deutlich intensivere Kommunikationsformen realisiert werden können. Für das didaktische Design stellt sich die Frage, wie und durch welche Maßnahmen der Betreuung die interpersonelle Kommunikation im Hinblick auf Lernziele angeregt und gefördert werden kann. Varianten der didaktischen Organisation telemedialer Lernangebote werden beschrieben und das didaktische Design solcher Lernangebote wird anhand von Kriterien und Leitfragen diskutiert. Die Auseinandersetzung mit diesen Fragen führt dazu, dass sich Mediendidaktik, Fernstudiendidaktik und allgemeine Didaktik aufeinander zu bewegen werden (müssen), um angemessene Konzepte und Modelle des didaktischen Designs zu entwickeln. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Implementing multimedia course materials in digital networks introduce new scenarios of tele-learning which are interesting especially with regard to the social aspect of learning. Compared to individual learning with (multi)media or traditional distance education programs more intense ways of communication both among learners and between learners and teachers become possible. Hence, instructional design faces the problem how to stimulate and encourage interpersonal communication related to course objectives in such a telematic learning environment. The article describes different models of support in tele-learning scenarios and discusses their design by means of instructional dimensions and criteria. It is argued that yet divergent sub-disciplines of instructional science like instructional technology, instructional theory as well as theory of distance education have to conjoin in order to develop adequate concepts and models of instructional design for tele-learning. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalUnterrichtswissenschaft Jahr: 2000
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication07.05.2013
Suggested CitationKerres, Michael; Jechle, Thomas: Betreuung des mediengestützten Lernens in telemedialen Lernumgebungen - In: Unterrichtswissenschaft 28 (2000) 3, S. 257-277 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-54744
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)