search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Über die (Un-)Möglichkeit, Früherziehung durch Selbstbildung zu ersetzen
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 56 (2010) 2, S. 154-167 ZDB
Document  (697 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag untersucht den Begriff der "Selbstbildung", einen "Ausgangspunkt" der meisten "modernen" frühpädagogischen Ansätze. Auf der Grundlage einer historisch-systematischen Rekonstruktion des Problems der kindlichen Selbstbildung und seiner Behandlung bei Rousseau, Fröbel und Montessori werden aktuelle Selbstbildungsansätze kritisch beleuchtet. Weil sie im Gegensatz zur "klassischen" Elementarpädagogik die bildungstheoretisch zentrale Frage nach den "ersten" und "elementaren" Gegenständen der frühkindlichen Bildung kaum reflektieren, sind "moderne" Selbstbildungsansätze wenig geeignet, die theoretischen und praktischen Aufgaben einer Pädagogik der frühen Kindheit angemessen zu beschreiben und zu bearbeiten. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The author examines the concept of 'self-education', a starting point of most of the 'modern' approaches in early childhood pedagogics. On the basis of a historical-systematic reconstruction of the issue of childhood self-education and its treatment by Rousseau, Fröbel and Montessori, recent approaches to self-education are analyzed. Due to the fact that, in contrast to 'classic' elementary pedagogics, they hardly reflect the central question of the 'first' and 'elementary' subjects of early childhood education, these 'modern' approaches to self-education are of little use for an adequate description and treatment of the theoretical and practical tasks of early childhood pedagogics. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication27.02.2013
CitationGrell, Frithjof: Über die (Un-)Möglichkeit, Früherziehung durch Selbstbildung zu ersetzen - In: Zeitschrift für Pädagogik 56 (2010) 2, S. 154-167 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-71399 - DOI: 10.25656/01:7139
export files

share content at social platforms