search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original Title
Ein multimediales Trainingstool zur Förderung der Differenzierungsfähigkeit von Gesprächsinhalten
Parallel titleA multimedia trainingstool for the advancement of the ability for differentiation of communicative contents
Authors ; ;
SourceUnterrichtswissenschaft 22 (1994) 3, S. 203-214 ZDB
Document
Keywords (German)Kommunikation; Multimedia; Lernforschung; Gespräch; Tagung
sub-disciplineGeneral Educational Science
Media Education
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In der vorliegenden Studie wird der Frage nachgegangen, wie ein Aspekt der Kommunikationsfähigkeit, die Differenzierungsfähigkeit von Gesprächsinhalten gefördert werden kann. Die Förderung erfolgte mit Hilfe der multimedialen Lernumgebung CaiMan. Es wurde angenommen, dass der Grad der Authentizität der Lernumgebung einen Einfluss auf die Differenzierungsfähigkeit hat. Die Ergebnisse der Selbsteinschätzung und des Expertenrating dokumentieren einen signifikanten Anstieg der Differenzierungsfähigkeit. Ein hohes Maß an Authentizität wirkt sich positiv auf die subjektiv wahrgenommene, nicht jedoch auf die von Experten beurteilte Veränderung der Differenzierungsfähigkeit aus. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The present study focuses on the question, how a certain aspect of communication competence - the ability for differentiation of communicative contents - could be advanced. For the advancement we used the multimedia learning environment CaiMan. It has been supposed that the degree of authenticity has an effect on the ability for differentiation. The results show a significant improvement of this ability. A high degree of authenticity results in a positive change in the subjective perception of the ability for differentiation but not for a positive effect for the expert rating of the ability for differentiation. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalUnterrichtswissenschaft Jahr: 1994
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication13.09.2013
Suggested CitationHenninger, Michael; Mandl, Heinz; Pommer, Mona: Ein multimediales Trainingstool zur Förderung der Differenzierungsfähigkeit von Gesprächsinhalten - In: Unterrichtswissenschaft 22 (1994) 3, S. 203-214 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-81521
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)