search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Unbekannt, unverstanden, unterschätzt - Gregor Girards facettenreiche Schulpädagogik
Parallel titleUnknown, misunderstood, underestimated - Gregor Girard’s multifaceted theory of education
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 57 (2011) 4, S. 572-588 ZDB
Document  (368 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Schweizer Franziskaner-Pater Gregor Girard (1765-1850) war ein wichtiger und vielseitiger Vordenker und Gestalter der Volksschule. Dennoch ist er kaum bekannt oder gilt lediglich als lokale Grösse, dem es an Originalität fehle. Die Girard-Rezeption hat dessen facettenreiche Schulkonzeption auf den wechselseitigen Unterricht verkürzt und bestenfalls seine Unterrichtskunst honoriert. Zudem stand Girard im Schatten des Pestalozzi-Kults. Dieses Bild muss korrigiert werden. Anhand der Rezeptionsgeschichte lässt sich illustrieren, dass es stark von Slogans, "neuen" Begriffen, Anhängern und Mythen abhängt, ob ein Autor Einzug in die Geschichte der Pädagogik findet. Insofern wird die Kanondebatte aufgegriffen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The Swiss Franciscan padre Gregor Girard (1765-1850) was an important and versatile mastermind and organizer of the primary school (Volksschule). Nonetheless, he is hardly known or merely considered a local celebrity lacking in originality. The reception of Girard's work has reduced his multifaceted school conception to the concept of reciprocal instruction and has, at best, honored his art of instruction. Furthermore, Girard has always remained in the shadow of the Pestalozzi cult. This picture is in need of correction. On the basis of the reception history, it can be illustrated that it strongly depends on slogans, "new" concepts, adherents and myths whether an author finds entry into the history of pedagogics. Insofar, the debate on the canon of educational theories is taken up. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication25.02.2014
CitationBertschy, Beat: Unbekannt, unverstanden, unterschätzt - Gregor Girards facettenreiche Schulpädagogik - In: Zeitschrift für Pädagogik 57 (2011) 4, S. 572-588 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-87473 - DOI: 10.25656/01:8747
export files

share content at social platforms