search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Grundlagen der Berufseignungsdiagnostik und ihre Anwendung auf den Lehrerberuf
Parallel titleFundamentals of the diagnostics of vocational aptitude and its application to the teaching profession
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 57 (2011) 5, S. 639-654 ZDB
Document  (378 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die berufliche Eignungsdiagnostik stellt ein vitales Forschungs- und Anwendungsfeld mit einer Verankerung in der psychologischen Diagnostik sowie der Arbeits-, Organisations- und Personalpsychologie dar. Dieser Beitrag stellt die wichtigsten eignungsdiagnostischen Verfahren überblicksartig vor, beleuchtet deren diagnostische Aussagekraft sowie die Möglichkeiten und Grenzen im Hinblick auf eine Anwendung auf den Lehrerberuf. Der Anforderungsanalyse als essenziellem Bestandteil einer jeden Eignungsdiagnose wird besondere Aufmerksamkeit geschenkt, da ihre methodischen Varianten, deren Vielgestaltigkeit unter anderem auf verschiedenartige Zielsetzungen zurückführbar ist (bedingungs- vs. personenbezogen), einander ergänzende Perspektiven für die Analyse des Lehrerberufs liefern. Ergänzend zu der überblicksartigen Darstellung der Forschungsbefunde wird im Anschluss am Beispiel eines mehrstufigen Auswahlverfahrens für Lehramtsstudierende ein konkretes Umsetzungsbeispiel vorgestellt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The diagnostics of vocational aptitude constitute a thriving field of research and practice with roots in both psychological diagnostics and the psychology of work, organization and personnel. The article gives a survey on the major procedures for the diagnosis of aptitude, examines their diagnostic potential and significance as well as their limits and potentials with regard to their application to the teaching profession. Requirement analysis as an essential component of every aptitude diagnosis constitutes is focused upon, in particular, because its methodological variants, the diversity of which is in part due to different objectives (condition-related vs. person-related), provide complementary perspectives for the analysis of the teaching profession. In addition to a general description of the research findings, the authors present a specific implementation example in the form of a multi-stage selection procedure for students in teacher training. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication12.03.2014
CitationPäßler, Katja; Hell, Benedikt; Schuler, Heinz: Grundlagen der Berufseignungsdiagnostik und ihre Anwendung auf den Lehrerberuf - In: Zeitschrift für Pädagogik 57 (2011) 5, S. 639-654 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-87703 - DOI: 10.25656/01:8770
export files

share content at social platforms