search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Title
'Gatekeeper'-Familie. Zu ihrer allgemeinen und differenziellen Bildungsbedeutsamkeit
Author
SourceDiskurs Kindheits- und Jugendforschung 1 (2006) 2, S. 181-195 ZDB
Document
Keywords (German)Bildung; Soziales Milieu; Familie; Kind; Schule; Aktivität; Schulerfolg; Lernen; Alltag; Freizeit; Gatekeeper
sub-disciplineEducational Sociology
Document typeArticle (journal)
ISSN1862-5002
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Für den Schulerfolg von Kindern sind neben einer umfangreichen (kulturellen und sozialen) Kapitalausstattung auch schulnahe Einstellungen und Praktiken in der Familie relevant. Das legen die Daten zur 1. und 2. Welle des DJI-Kinderpanels nahe, die eine differentielle Verschränkung von familialen und schulischen Bildungsorten zeigen. Die folgenden Überlegungen und empirischen Einblicke in die Bildungsbedeutsamkeit von Familie und im Besonderen ihre 'Gatekeeper-Funktion' verdeutlichen bildungsrelevante milieuspezifische Unterschiede im außerschulischen Alltagsgeschehen und in den Haltungen zu Schule und Lernen.(DIPF/Orig.)
Abstract (English):Children's success in school is not only dependant on extensive (cultural and social) capital resources but also on the family's behaviour and attitude towards academic education. This is suggested by the data of the first and second wave of the DJI-Children Longitudinal Study, which show a differential integration of education settings in school and family. The following reflections and empiric insights into the educational significance and gatekeeper function of families point up differences in social background relevant for education in the family's everyday life and in the attitude towards school and learning. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalDiskurs Kindheits- und Jugendforschung Jahr: 2006
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication05.11.2009
Suggested CitationBetz, Tanja: 'Gatekeeper'-Familie. Zu ihrer allgemeinen und differenziellen Bildungsbedeutsamkeit - In: Diskurs Kindheits- und Jugendforschung 1 (2006) 2, S. 181-195 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-9974
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)