search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Original Title
Interessieren sich Lehramtsstudierende für bildungswissenschaftliche Studieninhalte? Eine Längsschnittstudie vom ersten bis zum vierten Semester
Parallel titleAre students in teacher training interested in educational-scientific contents? A longitudinal study covering the first four semesters
Authors ; ; ; ;
SourceZeitschrift für Pädagogik 59 (2013) 1, S. 24-42 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Erziehungswissenschaft; Befragung; Empirische Untersuchung; Längsschnittuntersuchung; Persönlichkeitsmerkmal; Schulform; Lehramtsstudent; Lehramtsstudium; Interesse; Motivation; Gleichung <Math>; Messung; Studienwahl; Studienanfang; Studieninhalt; Modell; Veränderung; Deutschland
sub-disciplineHigher Education
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Lehramtsstudierende interessieren sich zu Beginn ihres Studiums häufig stark für pädagogische Inhalte. Ob dieses hohe Interesse allerdings im Studienverlauf stabil ist, wurde bisher unzureichend empirisch untersucht. In der vorliegenden Studie wurde an N = 1169 Lehramtsstudierenden überprüft, wie sich das Interesse an bildungswissenschaftlichen Inhalten über vier Semester entwickelt. Zusätzlich wurden Eingangsmerkmale der Studierenden als Prädiktoren zur Erklärung interindividueller Unterschiede einbezogen. Ein zentrales Ergebnis latenter Wachstumskurvenmodelle ist, dass das Interesse an den Bildungswissenschaften zwar im Mittel über die Zeit stabil bleibt, sich aber bedeutsame Varianz im Veränderungswert zeigt. Diese kann durch die Sicherheit der Studienwahl und das angestrebte Lehramt erklärt werden, und zwar in die Richtung, dass Studierende mit hoher Entscheidungssicherheit sowie Studierende eines gymnasialen Lehramts tendenziell an Interesse dazugewinnen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):At the beginning of their studies, students in teacher training are often strongly interested in pedagogical contents. However, whether this strong interest remains stable throughout the course of studies has as yet hardly been examined empirically. On the basis of a sample of N = 1169 students enrolled in teacher training, the present study investigates how the interest in educational-scientific contents develops over a period of four semesters. In addition, enrollment characteristics of students are included as predictors for the explanation of inter-individual differences. A key result of latent growth curve models is that, on average, the interest in educational sciences remains stable over time, however, significant variance is revealed in the change value. This can be explained by the certainty of the choice of studies and the type of teaching post aimed at, namely, it can be shown that students who are to a high degree sure that they made the right choice and students choosing an academic track program tend to build up interest. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2013
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication29.03.2016
Suggested CitationRösler, Lena; Zimmermann, Friederike; Bauer, Johannes; Möller, Jens; Köller, Olaf: Interessieren sich Lehramtsstudierende für bildungswissenschaftliche Studieninhalte? Eine Längsschnittstudie vom ersten bis zum vierten Semester - In: Zeitschrift für Pädagogik 59 (2013) 1, S. 24-42 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-119250 - DOI: 10.25656/01:11925
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)