search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Lehrmittel – ihre Bedeutung für Bildungsprozesse und die Lehrerbildung
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerbildung 28 (2010) 1, S. 6-19 ZDB
Document  (196 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X; 0259353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Einführungsbeitrag ins Themenheft definiert Lehrmittel als Instrumente auf der Mikro-und Makroebene von Lern- und Bildungsprozessen und diskutiert deren allgemeine Bedeutung. Ausgewählte didaktische Funktionen werden aufgezeigt und die Wichtigkeit der Reflexion didaktischer Grundfragen im Zusammenhang mit dem Einsatz von Lehrmitteln betont. Die Verwendung von Lehrmitteln im Curriculum der Lehrerbildung wird kritisch hinterfragt und es wird auf die Rolle der Fachdidaktiken im Zusammenhang mit der theoretischen Reflexion und der praktischen Verwendung in der berufspraktischen Ausbildung hingewiesen.
Abstract (English):In this introductory article, we contextualize teaching materials (e.g. textbooks, resource packs etc.) as instruments of teaching and learning, and discuss their relevance at different levels of the educational process. Showing some of their basic functions, we emphasize the importance of a reflected use of teaching materials in the classroom. We also discuss their relevance as instruments in teacher education from a critical point of view. In that context, too, a reflected use of teaching materials appears to be important, one which takes teaching methodologies of individual subjects into account.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication04.05.2017
CitationHeitzmann, Anni; Niggli, Alois: Lehrmittel – ihre Bedeutung für Bildungsprozesse und die Lehrerbildung - In: Beiträge zur Lehrerbildung 28 (2010) 1, S. 6-19 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-137279 - DOI: 10.25656/01:13727
export files

share content at social platforms