details
Title |
Lehramtsstudierende im Orientierungspraktikum: Wie wird die universitäre Praktikumsbetreuung wahrgenommen? |
---|---|
Authors | Lazarides, Rebecca; Mohr, Sonja |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 33 (2015) 3, S. 380-392 |
Document | full text (161 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerbildung; Schulpraktikum; Lehramtsstudent |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0259-353X; 0259353X |
Language | German |
Year of creation | 2015 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Ausgehend von der grossen Bedeutung der verantwortlichen Lehrkräftebildenden an Universitäten befasst sich die Studie mit der Frage, wie Lehramtsstudierende die Betreuung und das Feedback durch Lehrkräftebildende im Rahmen des Orientierungspraktikums erleben. An der nach dem Orientierungspraktikum durchgeführten quantitativen Onlinebefragung nahmen 56 Lehramtsstudierende teil. Die Studie untersucht Zusammenhänge zwischen Aspekten des praktikumsbezogenen Feedbacks, der Betreuungsstruktur in der Lehrkräftebildung und der Zufriedenheit der angehenden Lehrkräfte mit dem Feedback sowie den wahrgenommenen Nutzen des Praktikumsbesuchs der universitären Betreuenden. |
Abstract (English): | Given the high importance of practical experiences in the course of teacher education programs, this study focused on how pre-service teachers perceive the supervision and the feedback they were given by their university supervisors during their first field experience. In total, 56 pre-service teachers participated in the online survey. The study examined correlations between pre-service teachers’ perception of feedback, their perception of supervision, and their satisfaction with both, as well as the perceived usefulness of the field experience as such. Group differences pertaining to study program, gender and age were also assessed. |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2015 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 05.07.2017 |
Citation | Lazarides, Rebecca; Mohr, Sonja: Lehramtsstudierende im Orientierungspraktikum: Wie wird die universitäre Praktikumsbetreuung wahrgenommen? - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 33 (2015) 3, S. 380-392 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139106 - DOI: 10.25656/01:13910 |